Omnium Gatherum - Beyond

Beyond

Genre:Melodisk Death Metal

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Forudsigeligt og poleret melodød fra Finland skal må overveje at genfinde sig selv.

Det er som om, at finnerne pumper melodisk metal ud i disse år, som en olieboring i Texas. Sjette album fra finske Omnium Gatherum hedder Beyond, og byder på en gang melodisk dødsmetal med fokus på det tekniske. Skiven indeholder ti numre, som alle har en stram rød tråd, og er spundet indenfor de samme rammer. Nummeret lægger ud med en tre et halv minut dejlig stemningsfuld intro, hvorefter næste nummer "The New Dynamic" startes med et skærende riff. Jeg må indrømme, at jeg blev en anelse skuffet, da albummet for alvor gik i gang, for introen er utrolig stemningsfuld, og jeg nåede lige at glæde mig til en gang dyb, stemningsfuld metal inden næste nummer gik i gang og ødelagde de forventninger. Som sådan er der ikke noget galt rent genremæssigt med Beyond. Numrene emmer af melodiøsitet og sørgmodighed, og teknisk kender musikkerne deres instrumenter til fingerspidserne. Problemet for mig er, at numrene er for polerede og uvarierede. Jeg blev på intet tidspunkt under gennemlytningerne af Beyound overrasket, og lige meget hvor mange gange jeg har hørt skiven er det som om, at den forsvinder ind af det ene øre og ud af det andet. Lyden er poleret, og numrene bygget op af en stram struktur som ikke åbner op for meget variation numrene imellem. Selv vekslen mellem growl og clean vokal bliver kedelig og forudsigelig, og jeg er lige ved at sige, at man uden problemer kan sætte Beyond på højtalerne til en familie fødselsdag. Jeg mangler energi. Jeg mangler aggressivitet. De store følelser og energier bliver mast i et for struktureret og poleret udtryk.

Her er en forsmag på skiven i form af The Unknowing