Before The Dawn - Deathstar Rising

Deathstar Rising

/ Warner Music Group · Udkom

Genrer:Melodisk Death Metal, Death metal
Spilletid:41.08

Before the Dawn kategoriseres ofte som et gotisk metal- eller et melodød-band (et gotisk melodødband velsagtens), men jeg synes ikke rigtigt, at jeg vil kalde musikken på "Deathstar Rising", det finske bands sjette album, melodød, og jeg kan heller ikke rigtigt forbinde det med gotisk metal (jo, måske "The Wake"). For mig lyder det snarere som en blanding af power metal og moderne metal med tilsat growlet vokal (jeg synes kun det er "Butterfly Effect" og "Wraith", der tilnærmelsesværdigt kommer i nærheden af det, jeg forbinder med melodød).

Men det er også ligegyldigt med al det genrerytteri. Det vigtigste er jo, at musikken er god.

Og jeg må sige, at det synes jeg, den er. Dette er mit første bekendtskab med Before the Dawn, og de har da gjort et godt førstehåndsindtryk.

Musikken er melodisk men også tight, og musikernes nivea er højt. Before the Dawn forstår sig på at lave fængende og mindeværdige melodier - både guitarmelodier og vokalmelodier, og de fleste numre er ganske velskrevne. Bandets force ligger dog i bassisten Lars Elkinds rene vokal; guitarist Tuomas Saukkonens growlede vokal er mere standard - ikke dårlig, men ikke noget specielt. Men Lars Elkin har en meget ekspressiv stemme, der tilføjer en ekstra emotionel dimension til de allerede fængende vokalmelodier.

Enkelte sange, så som "Sanctuary", synes jeg dog falder lidt igennem, og virker også lidt som fyldere, som albummet ville være bedre foruden.

Genretilhør er ligegyldigt, for "Deathstar Rising" er et ganske fedt album, som nok vil appellere til fans af melodød, moderne metal, melodisk metalcore og måske endog enkelte fans af klassisk metal.