Mercenary spiller koncert i Sønderjyllands Hallen, Aabenraa .
Mercenary - Through Our Darkest Days

Through Our Darkest Days

Genre:Melodisk Death Metal

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Intro

Mercenary er tilbage med deres 7. Album, Through Our Darkest Days efter en del rokader og udskiftninger i bandet. Men dog ikke større udskiftninger end, at det stadig er et genkendeligt Mercenary, som har kæmpet sig gennem de sortest dage. Ud på den anden side, og ud i dét lys som også danner centrum for albummets cover – i øvrigt fornemt tegnet af Mircea Eftermie fra Mnemic.

Der er gået små tre år siden forgængeren Metamorphosis, og endnu engang er Jacob Hansen producer, og dermed ved vi også på forhånd, at der er kælet for detaljen og at det gode nummer er i højsædet. Mercenary kalder sig selv for; "danish melo-death titans", og i vægtningen mellem melodi og død bliver det hurtigt klart at vægten er lagt på "melo", fremfor "death". Hverken geografisk eller musikalsk er der langt til Göteborg, og Mercenary er vel stadig landets bedste bud på en fortolkning af Göteborg scenes lyd. Det vil sige denne særlig fortolkning hvor den harmoniske melodi kombineres med dødsmetal og thrash metallens gennembankende brutalitet.

Albumgennemgang: Through Our Darkest Days

A New Dawn
En rigtig albumåbner. Et catchy riff og keyboard er sammen med guitar de bærende elementer. Vokal er ren og melodisk, og teksten er ligefrem – grænsende til det banale. "Kæmpe for drømmen og giv aldrig op!". Tankerne flyver i retning af om de mange udskiftninger har skabt en følelse af, at Mercenary skal står sammen, kæmpe for drømmen og aldrig give op. En sympatisk tanke.

We'll never Surrender Forever We'll be strong, keep holding on together We will be strong forever

Welcome The Sickness
Væk er nu de poppede og melodiske toner. En af de mere hårde sange på albummet, med masser af dobbelt pedal og vekselvirkning mellem det melodiske og mere hårdtslående. En god solo - måske albummets bedste - og en pæn portion aggression. Sangen handler om at overkomme de hårde ting i livet, og bruge smerte og sorg til noget positivt.

Through Our Darkest Days
Tilbage til de mere melodiske, men med afsæt i et tungt riff og et iørefaldende omkvæd. Titelnummeret vender tilbage til temaet om at kæmpe, og ligger i direkte forlængelse af temaet om, at tro på sig selv - aldrig give efter. Endnu en god solo, som sagtens kunne have været mere tydelig i lydbilledet.

Never surrender Reach for the stars Marching on forever Through our darkest days The brighter the flame The deeper the shadows

Dreamstate Machine
Albummets bedste nummer, som låner fra en bred paletten af metallens mange subgenre. Her er det gode riff, den tunge guitar og det store omkvæd. En vokal som skriger smerten ud, og et sammenspillet band.

A Moment Of Clarity
Et øjebliks klarhed tager over. Teksten handler om, at se verden med åbne øjne. "Every day could be the last one". Carpe Diem tankegangen som ingen kan indvende noget i mod, men som omvendt også er hørt et par gange eller to før. Mellemstykket er anderledes - på den interessante måde - og går over i en god solo, som igen er for kort.

Beyond This Night
En melodisk vokal leder os gennem en verden hvor der er mørke, tvivl og forvirring. Musikken matcher teamet og er en fin kontrast til det store omkvæd. Guitarsoloen er fantastisk, men desværre også for kort - igen.

We try to find the light We try to find the reason To see beyond this night Alive

Starving Eyes
Endnu et nummer hvor den melodiske vokal er i højsædet, og der er ligefrem blevet plads til et velfungerende klaver-mellemstykke. Go, go out into the world, Keep dreaming together. Et nummer med de store følelser, og endnu engang med et budskab om, at tro på sig selv og flyve på egne vinger. En stort anlagt guitarsolo er med til at løfte nummeret helt op.

Generation Hate
"Reality-tv" generationen får her en omgang dobbelt pedal, og selvom det ikke er albummets bedste er det tiltrængt med noget tungt og et hårdslående riff. Desværre rammer budskabet nok forbi målgruppen, som i stedet for, at høre velmenende råd fra Mercenary vel sagtens bruger tiden på… ja, sig selv. Blame everyone else for our mistakes Refusing to show anybody respect Forever the Unknown Albummets sidste og længste nummer, som er en hyldest til det progressive metalbands "Cynic" og dermed også med massere af plads til, at Mercenary kan bevise, at de er et band bestående af dygtige musikere.

Holding on to Serenity

Albummet bonustrack på digipack versionen. Her er kontraster mellem det aggressive, det melodiske, mellem det dystre og det poppede, og mellem de mange forskellige genreudtryk som Mercenary ubesværet mestre. Men der tilføjes ikke noget nyt, til dét vi allerede har hørt.

Temaer og tekst

Tekster tager fat i centrale emner som berører os alle. Troen på dig selv, og at du - enten alene eller i fællesskab - kan nå længere og ligefrem komme igennem de mørkeste dage. Men de mange gentagelser, over det samme tema skaber en utilsigtet deja-vu oplevelse. "A New Dawn" og titelnummerets tema om at overleve falder så snublende nært på hinanden, at jeg ved de første par gennemlytninger forvekslede de to numre.

Produktion

Jacob Hansen bag knapperne er en garanti for, at det er gennemført. Men kontrasterne mellem de enkelte instrumenter kunne godt være tydligere, fremfor det blankpolerede. Særligt i soloer savnes, at guitaren løftes op og adskilles fra lydbilledet. Generelt vil jeg have foretrukket en større kontrast mellem det melodiske og de tunge riff. I dette spændingsfelt skabes afvekslingen, dét overraskende og den store oplevelse.

Koncert og turne

Mercenary har netop afsluttet en større headliner-turné i Europa, hvor det er blevet til intet mindre end 17 stop undervejs. I september og oktober er bandet at finde i Danmark, hvor Essence er med som opvarmning. Se bandets site for nærmeste koncert. Der er flere stop i både Jylland på Sjælland, så der burde være noget i nærheden. (Se listen nedenunder)

Den gode melodi og det store omkvæd

Den gode melodi og det store omkvæd er blevet synonym med Mercenary. Der er tryk på undervejs, gode soloer, men forvent mest melo, og mindre død på Through Our Darkest Days. Produktionen er grænsende til overproduktion, og i dette lydbillede taber Mercenary også noget af identiteten. Jeg ser frem til at høre bandet live, og er sikker på at lyden af et højtspillende liveband kompensere for den nydelige produktion.

Koncertkalender - Danmark

• Thursday, September 26, 2013 Mercenary Headliner Tour DK Co-headliner: Essence @ Godset, Kolding DK
  • Friday, September 27, 2013 Mercenary Headliner Tour DK Co-headliner: Essence @ Fermaten, Herning DK