Heidra spiller koncert i Spillestedet Stengade, København N .
Heidra - Awaiting Dawn

Awaiting Dawn

Genre:Viking metal

Superflot debutalbum fra danske Heidra

Intro

I vinteren 2006 blev Heidra dannet i København. De ville forsøge at blande det rå black metal med mere melodisk musik, såsom power metal og folkemusik. Efter en fin modtagelse og to demoer i bagagen, udkom deres EP Sworn To Vengeance i 2012. Her i 2014 udkommer deres debutalbum så, og bandet kommer flyvende fra start mildt sagt.

Gennemgang

Vi starter ud på en let intro, med keyboard og et atmosfærisk præg. Bagefter starter titelnummeret "Awaiting Dawn" hurtigt. Det er tungt, men med god energi og med en fed "vi-rider-i-kamp-for-Valhalla" følelse. Første omkvæd kommer ret hurtigt, og her er der skruet op for den førnævnte "vi-rider-i-kamp-for-Valhalla" følelse. Udover den ganske fine growling er der også en ren vokal. Den har en forholdsvis unik klang, og giver musikken et specielt præg. Tredje nummer, "Betrayal", har en længere intro, som er meget atmosfærisk og melodisk ligesom introen på albummet. Sangen er lidt mere mørk end den før, men musikerne brillerer stadig. Nummeret er flot og gennemarbejdet, samtidig med at det er energisk og varieret. På fjerde nummer begynder det at gå hurtigere. Nummeret hedder "Witch Of Prophecy", og starter ret hurtigt. Riffet er simpelt og trommerne er solide. Her passer både growlen og den rene vokal super fint. Den rene vokal dominerer på omkvædet, og selvom starten af det er lidt tung kommer der hurtigt gang i den superfede energiske del igen. Det er desuden første nummer med en guitarsolo. Den ligger i slutningen af nummeret, og her demonstrerer guitaristen virkelig hvad han kan, hvilket ikke er så lidt endda. Resten af albummet holder sig i samme tone som "Witch Of Prophecy", med undtagelse af "Into Cursed Lands", der minder mere om titelnummeret. Der er en super god variation, samtidig med at musikken forbliver spændende hele vejen igennem. Heidras musikere viser at de kan alt fra det atmosfæriske til det intense uden tøven, og endda til perfektion, mens "vi-rider-i-kamp-for-Valhalla" følelsen bibeholdes gennem hele albummet. Der er flere steder der fungerer lige så godt som guitarsoloen på "Witch of Prophecy", og de steder hjælper bandet endnu længere mod et superfedt album.

Konklusion

Jeg har kun anmeldt et band der er kommet så godt fra start. Det var Red Eleven, og de fik topkarakter for deres debut. Det fortjener Heidra næsten. De lever op til forventningerne fra deres EP med et hårdtslående debutalbum, det byder på musik for enhver, samt professionel sammensætning og udførelse, og vanvittig energi og engagement i musikken. Der er ikke én ting at sætte finger på, udover at de første to numre godt kan virke lidt tørre ved allerførste gennemlytning, inden den rigtig fede del kommer. Det er dog det værd. Støtter du dansk metal burde du give Awaiting Dawn et lyt, for det album er simpelthen herligt at lytte til, også femte gang det spiller på anlægget.

Den femte juni kl 19:00 udgiver Heidra singlen Betrayal, som er et af de langsommere numre, men et rigtig fint valg. Du kan finde den på deres facebookside og nok også på Youtube når den tid kommer. I mellemtiden kan vi nyde Sworn To Vengeance fra EPen af samme navn.