Eluveitie - Slania

Slania

/ VME · Udkom

Genrer:Folk metal, Melodisk Death Metal
Spilletid:48:02

Brugervurdering: 8,5/10 baseret på 2 stemmer.

Dette er mit først møde med Celtic Folk metal gruppen Eluveitie. Efter at have hørt denne skive rigtig mange gange, kan jeg med sikkerhed sige at det ikke bliver sidste gang. Det otte mand store schweiziske band spiller en blanding af Celtic Folk og Melodic Death Metal. Bandet forstår at skille sig ud fra den efterhånden ret så store mænge af andre folk metal bands, ved at lægge mest fokus på den traditionsrige Celtic Folk musik blandet med moderne Melodic Death.

Bandet er formet af sanger Chrigel Glanzmann tilbage i vinteren 2002 og startede som et selvfinansieret projekt. Bandet fik dog hurtigt stor succes og snart fik pladeselskabet Fear Dark Records øjnene op og fik dem signet. Med dette fulgte en genudgivelse af deres første EP "Vên" og i 2006 deres første album "Spirit". Tyske Nuclear Blast skrev efterfølgende kontrakt med bandet og står nu bag deres anden udgivelse "Slania".

Ud over de almindelige instrumenter som guitar, bass og trommer, bruger gruppen mandoliner, fløjter, hurdy-gurdy og violiner. Men som skrevet tidligere, så lægger gruppen mest vægt på folkemusikken. Det gør at musikken får en helt anden og frisk stemning. En fed ting i disse dage med alt for mange enslydende bands. Sangeren Chrigel er nok ikke den bedste melodic death metal sanger, men hans growl vokal passer perfekt ind i musikken. Eluveitie er også modige nok til at bringe kvindesang ind på denne skive, et helt nummer med en dejlig elver stemme blandet med den dybe growl, et frisk pust til folk metal genren og en faktor der skiller Eluveitie ud fra mængden.

Selve skiven er fyldt med 12 super fede numre, hvor især numrene "Inis Mona" og "Grey Sublime Archon" er værd at fremhæve. Fyldt med fede tunge guitar riffs, en super fed middelalderstemning skabt at de føromtalte instrumenter og så den geniale vokal der bare harmonerer med musikken. Kombinationen af metal og folkemusik er perfekt og nok det bedste jeg endnu har hørt i denne genre. Så er man fan er folk metal genren, kan ikke komme udenom dette album. Det er klar et must i enhver metal samling.