
Danske deathcoredarlings
De danske drenge i deathcorebandet Cabal er ude med deres fjerde langspiller. Sidste udspil fra 2022, Magno Interitus, blev her på siden beskrevet som et sikkert værk uden nyskabelse. Spørgsmålet er så, om bandet her i 2025 formår at være mere nyskabende og måske komme tæt på den topkarakter, de fik for deres debutalbum, Mark of Rot. Udover at gruppen er kendt for deres kompromisløse udtryk, har de opbygget et ry som en ustoppelig tourmaskine. De har gang på gang vist, at intet kan bremse dem – selv ikke interne udfordringer. Hvis enkelte medlemmer ikke kan komme med på den pågældende tour, så køres der nye folk i stilling, og på bedste the show must go on-stil ruller Cabal-maskinen videre. Musikken skal frem, og publikum skal have deres dosis af brutal dansk deathcore uanset hvad.
Rådden genganger eller spirende nytænkning?
Allerede fra starten af Everything Rots mærker man den velkendte Cabal-lyd: Det er tungt, mørkt og ubarmhjertigt. Den dystre intro ”Become Nothing” sætter den rette stemning. Foruden ovenstående er der nogle modbydelige, nærmest skærende og industrielle elementer heri. Bandets klassiske stil, hvor brutal vokal, tunge riffs og mørk atmosfære dominerer, er at finde på flere numre – såsom ”Redemption Denied”, ”Everything Rots” og ”Forever Marked”, der er bundsolide, men uden de store overraskelser.
Skiven indeholder 13 numre, og på hele seks af dem er der gæstevokaler med, fra både ind- og udland. Her skiller især ”No Peace” sig positivt ud, hvor Jamie Graham fra deathcorebandet Viscera føjer en spændende vokalkontrast til Cabals Andreas Bjulver Paarups brutale growl. Det samme gælder ”Stuck”, hvor Joel Holmqvist fra det svenske metalcoreband Aviana bringer en teatralsk dybde. Der er også eksperimenterende toner indimellem, og inspiration fra danske John Cxnnor og deres elektroniske univers fornægter sig ikke i ”Hellhounds”, ”Still Cursed” og ”Snake Tongues”.
På den mest eksperimenterende front finder vi ”Sort Sommer” med den danske punkrapduo Fabräk. Et dansksproget bud på et rap-metal-nummer anno 2025 i deathcorestil. Hvis du ikke allerede har luret det, så er nummeret en markant afvigelse fra resten af pladen og deler uden tvivl vandene. Paarups vokal fungerer overraskende godt på dansk, og nummeret fremstår som en frisk, uventet afslutning på skiven. Om det bliver det nye sort? Mon dog.
Alt rådner, men Cabal består
Alt i alt så er Everything Rots en solid udgivelse, hvor Cabal forfiner deres lyd uden at revolutionere den. De små eksperimenter med elektroniske elementer og features tilføjer variation, men det føles stadig som en plade, der holder sig inden for de trygge rammer. Der er dog flere af numrene, der beviser, at bandet ikke er bange for at prøve nye ting, og måske peger disse mod næste udviklingstrin for de danske deathcoredarlings. Det er i hvert fald brutalt, det er mørkt, og det er rendyrket Cabal. Men spørgsmålet er så, hvor meget længere de kan drive denne formel, før den trænger til en større opgradering.