Junkyard Drive @ Thea Oborski
Junkyard Drive @ Thea Oborski · Se flere billeder i galleriet

Junkyard Drive

HeadQuarters, Aarhus C

More Cowbell!

På en helt almindelig torsdag i oktober slog det lille spillested HeadQuarters dørene op og bød de talrige fremmødte ind i det svagt oplyste kælderrum, der var indrettet som dengang i 1970’erne, da brun og orange var en hip farvekombination, rygning var sundt, og sikkerhedsselen blot var en anbefaling. Denne aften skulle sikkerhedsselen dog spændes for ikke at pådrage sig en piskesmældsskade, for der var fart over feltet, da Junkyard Drive og Craveyard indtog scenen.

Craveyard

Craveyard @ Thea Oborski

Craveyard, som Heavymetal.dk allerede havde oplevet live tidligere i år, var denne aften på hjemmebane og havde spist en stor portion selvtillid til morgenmad. De tre musikere var dermed i deres es og kom fint ud over scenekanten under sangene og holdt samtidig publikumskontakten godt i de små pauser mellem sangene.

Bandet lagde ud med nummeret “(s)Low”, hvor bas og trommer overdøvede guitar og vokal en smule i starten. Dette var dog ikke noget langvarigt problem, så inden for ganske kort tid kunne alle musikkens komponenter komme til deres ret. I den forbindelse var det især Martin Krogs formidable guitarspil, der efterlod et blivende indtryk hos undertegnede. Pausen inden næste nummer, “First Born Damage”, der på trods af nogle enkelte mudrede passager ligeledes blev fremført med overskud og præcision, brugte trommeslager Marc Jesse til at introducere bandet med: “Vi er ikke Junkyard Drive – vi er Craveyard”, selv om bagtæppet fortalte noget andet. Det var der vist heller ikke nogen, der var i tvivl om, og fjerde nummer, “Stashed”, som fik det lille HeadQuarters til at koge med sine svedige basgange leveret af Mikael Krog og den følelsesladede vokal fra Martin Krogs side, var et ubestrideligt højdepunkt. Trioen holdt den gode stime med “Roach”, der blev udgivet som single i sidste måned og fik denne anmelders hjerte til at slå hurtigere af én grund: koklokken. Ud over at nummeret naturligvis indeholdt et af jordens bedste rytmeinstrumenter, fik de fremmødte en dragende kombination af vokal og guitar på dette huskværdige nummer.

Craveyard afsluttede deres sæt med den endnu uudgivne “Constant Overkill”, der for alvor viste bandets evne til at sammensætte interessante, skæve kompositioner med variation og bid – her måtte koklokken selvfølgelig heller ikke mangle! Vi kan hermed konkludere, at Craveyard har gjort store fremskridt de seneste fem måneder, og at de fik varmet godt op under publikum, inden aftenens hovednavn gik på.

Sætliste:

1. (s)Low
  2. First Born Damage
  3. Sunday Church Key
  4. Stashed
  5. Roach
  6. Dust
  7. Tailored and Swift
  8. Unleashed
  9. Constant Overkill

8/10

Junkyard Drive

Junkyard Drive @ Thea Oborski

Efter undertegnede havde set Junkyard Drives helt og aldeles overbevisende optræden på Jailbreak 2024, var deres koncert i HeadQuarters, Aarhus naturligvis noget, jeg ikke måtte gå glip af. De sidste par måneder har bandet været rundt i både ind- og udland for at promovere deres nyeste udgivelse, Look At Me Now. Og denne aften skulle det ikke være anderledes, for alle pladens ti sange blev fremført af et af Danmarks bedste rockbands under 40. “Somewhere to Hide” indledte sættet med et brag. Da koncerten i HeadQuarters i sin tid blev offentliggjort, var jeg da en smule i tvivl om, hvorvidt den lille scene overhovedet ville være stor nok til det energiske femmandsorkester, men bandmedlemmerne havde afstemt deres placering på scenen, så der ikke ville være sammenstød – næsten i hvert fald. En enkelt karambolage mellem forsanger Kristian Johansen og guitarist Kristoffer Kristensen under “Mama”, der blev inkorporeret i et medley, kunne dog ikke undgås. Ligesom på Jailbreak havde et medley med både ældre og nyere sange fundet vejen ind på aftenens sætliste. Personligt synes jeg, at medleys giver mere mening i festivalsammenhæng, hvor man som regel forsøger at præsentere et godt udvalg af numre for potentielt nye lyttere. Det giver i mine øjne mindre mening, når det kommer til enkeltkoncerter, hvor trofaste fans nok ville lægge større vægt på at høre færre sange i deres helhed frem for brudstykker af flere. Men nok om det – det er vel mest af alt en personlig præference.

Denne aftens højdepunkt var uden tvivl den billedskønne “The Wonderland Of Temptations”, hvor Oliver Hartmann overraskende, men meget flot, agerede keyboardspiller, mens Johansen leverede en sublim vokal, der næsten fik en til at glemme, at mikrofonen svigtede et kort øjeblik. Under en anden sjæler, “Saw You Hanging There”, skete det, der desværre ofte sker, nemlig at båtnakker står og ævler i anden række. Kristensen reagerede dog venligt og signalerede til de ældre herskaber, at de skulle være stille, imens Johansen sang skønsang. Med “The Tide Is High”, som var sidste nummer i det regulære sæt, blev tempoet sat op igen, og de fem københavnere slog deres musikalitet fast med syvtommersøm. Bandet brillerede således med et vidunderligt samspil mellem rytmesektionen med Claus Munch på trommer og Mikkel Sjus på bas på den ene side og den massive guitarfront med Hartmann og Kristensen på den anden. Derefter blev der sagt “Tak for i aften”, og bandet forlod scenen. Det var selvfølgelig alt for lidt, og en inkarneret fan kommenterede det med: “Jeg har ikke hørt for 150 kroner endnu”.

Efter energiske tilråb kom de fem musikere heldigvis ind på scenen igen for at spille aftenens sidste tre sange, hvor allersidste nummer, “Mr. Rock’n Roll”, var en sand bevisførelse af showmanship, da de to guitarister – akkurat som på Jailbreak – kom ned til publikum; denne gang blev det hele dog overgået af, at Kristensen hoppede op på bardisken og shreddede løs på guitaren. Junkyard Drive leverer altid, og hvis du ikke har set dem live endnu, kan du fange dem på COPENHELL METAL CRUISE 2024 den 25. oktober og på Rust den 14. december.

Sætliste:

1. Somewhere to Hide
  2. Pipe Down