Exodus, HateSphere, Dawn Of Demise, Submission, As We Fight m.fl.

Godset, Kolding

Det var med højt humør og store forventninger, jeg lørdag d. 19. nov. drog nordpå for at deltage i årets Godzzfest 2005 på Godset i Kolding. De ydre rammer var perfekte; scenen og metalcafeen var adskilt, hvilket gav muligheden for at bruge sine nakkemuskler inde i koncertsalen for senere at holde en velfortjent pause i cafeen under lidt mere "rolige forhold". Ydermere var det også positivt, at der var to barer. Dermed undgik man at stå i kø, når trangen til øl meldte sig. Og i dagens anledning havde man også fået en pølsevogn anbragt lige foran indgangen - noget der i den grad faldt i folks smag.

Dawn of Demise

Åbnede ballet kl. 16.15 foran et rimeligt godt repræsenteret publikum. Folk var klar fra første sekund – der blev virkeligt gået til den oppe foran. Objektivt set var præstationen på scenen acceptabel og lyden ok, så det går vel under betegnelsen godkendt. Men min subjektive mening er, at Dawn of Demise nok nærmere hører 90'erne til. Jeg synes, der var tale om middelmådig standard death metal fra den gamle skole, og hvor vokalen ikke på noget tidspunkt ændrede sig.

Submission

Igen var lyden tilfredsstillende (det var den faktisk hele arrangementet igennem). Bandet leverede noget musik fra den lidt mere "moderne" skuffe set i forhold til første band. Der var i den grad knald på både publikum og scenen. Så alt i alt en fin koncert.

As We Fight

En omgang moderne thrash. For mig at se, bragte bandet noget mere end de to første. Der var her tale om en mere varieret vokal i og med, at der var to forsangere. Det gav et bedre og anderledes indtryk. Ydermere var der virkelig gang i den oppe på scenen – der blev så sandelig "rystet hoveder" – hvilket også smittede af på dem, der valgte at stå helt oppe foran. Så bestemt en godkendt indsats af As we fight.

Hatesphere

Det var her tydeligt at se, at specielt mange unge var kommet for at se de hårde thrash-drenge. Og hårde det er de. En god og absolut tilfredsstillende indsats af et band der virkelig har fået markeret sig på den globale thrash scene. Jeg syntes man kunne se, at de nu har fået overskuddet til at levagtiggøre sig noget mere overfor deres publikum. Dog må jeg erkende, at jeg manglede nogle af de rigtig hurtige sparke-røv numre fra bandets to første skiver (fx Plague og Bloodsoil). Numre der tidligere virkelig kunne tænde publikum. For mange af numrene var fra den nye og lidt middelmodige skive "The Sickness Within". Skiven minder desværre lidt om hurtigt venstrehåndsarbejde, hvor kun tempoet reder pladen hjem.

Generelt et rigtig fint og velbesøgt arrangement. Dog kunne jeg godt savne lidt variation til de genrer, der blev tilgodeset den aften i Kolding, nemlig thrash og death. Men det kan jo så være et personligt ønske til folkene bag arrangementet – nemlig at få lidt mere "blød" metal ind af bagdøren, for på den måde at skabe en mere varieret oplevelse. Det gør ikke noget, at man engang imellem kan høre og forstå teksterne – tværtimod.

(Artiklen er skrevet af Carsten Jakobsen, gæsteskribent)