Genrer:Prog metal, Prog rock
Spilletid:75.36
Antal numre:18

Kan du lide mærkelig musik?

Hvis nej, så behøver du ikke læse videre.

Hvis ja, så tror jeg, at "ProgXpriMetal" er noget for dig.

Well, albummets titel beskriver musikken på debutalbummet fra den svenske trio Vargton Projekt ganske præcist. Det er metalmusik, men det er progressivt og eksperimenterende på grænsen til det avant-garde. Forbered dig på skæve rytmer blæret guitararbejde og usædvanlige sangstrukturer. Der trækkes en del på jazzrocken og der dukker også en del ganske funky riffs op, og der er også masser af referencer til 70ernes syrede progressive rock, og derudover dukker der elementer fra østlig musik op.

Numrene er ganske varierede, da mange er all out hjernevridende progressiv metal - ofte med knusende tung og groovy guitar blandet med skæve rytmer og hvad der ellers hører sig til i progressiv metal, og andre er mere afdæmpede jazzrocknumre, hvor andre igen nærmest er på grænsen til at være soundscapes (og der dukker enda en blues-solo spillet på sitar op). Mange numre lyder lidt som Chick Corea Electrik Band møder Symphony X møder King Crimson. Det jazzede og eksperimenterende tager over fra metallen hen mod albummets slutning, og nogle vil måske ikke acceptere denne udgivelse som metal, men jeg synes, at der er knald nok på til, at metal-prædikatet i hvert fald er relevant.

Oven i alt dette ligger sanger Björn Janssons AOR-orienterede stemme, der - til trods for sine bluesrock-kvaliteter - passer musikken ganske fint. Det er jo bare endnu en måde at nedbryde genrer på, og genrenedbrydning foregår der masser af på dette album.

Dette album er bestemt ikke noget, der appellerer til alle og enhver, og nogle vil måske ligefrem finde det pretentiøst, men, er du til dynamisk progressiv metal med avant-garde træk og ikke har noget imod at blive udfordret musikalsk, så anbefales Vargton Projekts "ProgXpriMetal" på det varmeste.