We Are Not Your Kind

Genre:Alternativ metal
Spilletid:63:26
Antal numre:14

Brugervurdering: 6,5/10 baseret på 4 stemmer.

Tyve års skræmmekampagne

For 20 år siden udgav Slipknot deres debutplade Slipknot og gav hele verden en knytnæve lige i synet samt en lektion i, hvor chokerende og kaotisk nu-metal faktisk kunne være. Ni maskeklædte mænd der tilsyneladende kun havde et mål: total destruktion. Et mål der skulle nås med højeksplosive og sindssyge liveshows, hvor alle regler var smidt ud ad vinduet. Meget vand er løbet i åen siden, og det er blevet til fem plader og adskillige tidløse numre: ”Wait and Bleed”, ”People = Shit”, ”The Heretic Anthem”, ”Before I Forget” og ”The Devil in I” for bare at nævne nogle få, men nu er Slipknot klar med deres sjette skæring. En plade der har fået den dejligt imødekommende titel We Are Not Your Kind. En titel der ganske fint opsummerer, hvad Slipknot står for.

Et skridt frem og to tilbage

We Are Not Your Kind åbner med “Insert Coin”, et synthbaseret intronummer der minder lidt om underlægningsmusikken til diverse 80’er-gysere: et dystert og uhyggeligt element, der er lige i skabet for Slipknots lyd. Dernæst kommer førstesinglen ”Unsainted”, der, lidt atypisk for Slipknot, åbner med kor, men efter et minuts tid er vi i velkendt Slipknot-territorie: stampende militærrytmer, øltønder der får tæsk, kværnende guitarer og Corey Taylors velkendte maniske råb. Det hele er selvfølgelig akkompagneret af Sid Wilson og Craig Jones’ finurlige synths og lydeffekter. Næste nummer på pladen, ”Birth of the Cruel”, er noget mere stemningsfuldt og bæres i store dele af netop Sid og Craigs arbejde. Som sådan er nummeret ikke noget, der er værd at råbe hurra for. Det er standard Slipknot endda til den lidt kedelige side, men Sid og Craig formår alligevel at give nummeret en direkte ubehagelig stemning, og som lytter føler man sig en anelse utilpas. Dernæst følger så ”Death Because of Death” – et minut og tyve sekunders underlig synth og trommer med titlen sagt om og om igen. Gentag ovenstående cirka fem gange, og så har du i store træk opbygningen af hele We Are Not Your Kind

Det er ikke fordi to tredjedele af pladen er direkte ringe, men holder man det op mod tidligere plader som Iowa og Vol. 3, der holdt et tårnhøjt niveau hele vejen igennem, så er det bare ikke godt nok. Slipknot har udtalt, at We Are Not Your Kind er et mere eksperimenterende album, og de har valgt at fokusere mere på at lave et komplet album i stedet for singler. Dette kan måske forklare det lidt ujævne niveau, hvor det ikke har handlet om at lave hvert enkelt nummer så stærkt som muligt, men i stedet få det til at passe i den større sammenhæng. Men umiddelbart virker disse eksperimenterende elementer til mest at bestå af creepy og uhyggelig underlægning, hvilket for det meste fungerer til UG med kryds og slange. Der er lige nummeret ”Spiders”, hvor bandet kollektivt har fået et slagtilfælde og lavet de mest ligegyldige fire minutter i bandets historie. Men ellers er det eksperimenter, der passer perfekt ind i Slipknots univers, der er at finde på pladen. Dette forklarer også, hvorfor de ikke inkluderede ”All Out Life” på pladen. Jeg ved godt, den er bonustrack i Japan, men når noget er en bonus og kun i et enkelt land, så tæller det ikke. We Are Not Your Kind havde dog stået en anelse stærkere, hvis ”All Out Life” havde været inkluderet. Men det er på numre som ”Orphan” og ”Solway Firth”, hvor Slipknot tager hovedet under armen og buldrer ud over stepperne i bedste sindssyge Mad Max-stil, at pladen virkelig kommer til sin ret, og man føler sig i vante Slipknot-rammer. De har gjort det i tyve år, nærmest perfektioneret det, og kan stort set ikke ramme ved siden af, når de først går i gang.

Der er langt hjem

Overordnet set er dette den svageste udgivelse i bandets diskografi. Den har en håndfuld numre, der er arketypisk Slipknot – bare opdateret til 2019. Men ellers er det genbrug fra forrige plader og nye ligegyldige numre. Om det er den efterhånden anseelige udskiftning af medlemmer, der har været skyld i, at kvaliteten ikke er, hvad den har været, vides ikke. Men hvis dette er et pejlemærke for Slipknots fremtid, er det godt, de har et så massivt bagkatalog, for der er meget få nye numre, der fortjener en fast plads på sætlisten. Selvom Slipknot er fra Iowa, er der fandme langt til Iowa.

1. Insert Coin
  2. Unsainted
  3. Birth of the Cruel