Red Eleven  - Round II

Round II

Genre:Prog metal

Success med den svære toer

Intro Et sted i Finland, tilbage i 2009, optog to venner, Teemu Leikkaia og Tony Kaikkonen, nogle sange som de senere spillede for deres venner. De fik den ide at starte et band, og det er i dag blevet til Red Eleven. Deres debut modtog tonsvis af ros, hvilket naturligvis skaber tårnhøje forventninger for efterfølgeren. Den hedder Round 2, og den anmelder jeg her.

Gennemgang Vi starter ud på en intro, der viser albummets stil meget godt. Derefter begynder første nummer med et rigtig fedt riff. Der er også et tydeligt keyboard som understøtter riffet rigtig godt. Den karakteristiske stemme fra første album er også til stede. Trommerne er simple, men alligevel varierede og giver nummeret et interessant twist. Næste nummer hedder "Narrow Mind", og er lidt mere tempofyldt. Riffet er mere simpelt, men virker lige så godt som før. Der er nogle mere atmosfæriske passager som passer super godt til nummeret, og viser godt hvad Red Eleven er i stand til. Keyboardet et tydeligt igen, og vokal gør et rigtig flot stykke arbejde. På tredje nummer kommer bassen til sin ret. Bassen på dette nummer er ekstraordinær og præsterer helt fantastisk godt. Keyboardet er stadig meget fremtræden, men med et andet, mere diskret feel end tidligere. Vokalen laver nogle tricks, men holder sig stadig hvor den er sikker. Resten af albummet variere solidt i tempo, men det bliver ikke hurtigere end de tre første numre (Undtagen "Running Blind"). Kvaliteten er dog stadig tårnhøj. Fra den stille, nærmest dystre "The Turning Point" til den mere groovy og headbanging-venlige "Last Night" er det hele tænkt igennem og udført på fornemste vis (Sidstnævnte indeholder desuden rigtig fed guitar). En af de største forskelle på debuten og Round 2 er tilstedeværelsen af keyboard. Det virkede malplaceret til at starte med, men det viste sig at være et spørgsmål om tilvænning.

Konklusion Selv var jeg rigtig glad for debutalbummet, og Round 2 indfrier de forventninger det skabte. Albummet har nogle nye tiltag og er mere lyttervenligt, men kvaliteten af musikken er den samme. Guitaren er stadig fantastisk, bassen knuser konkurrenterne, vokalen er sexet og trommerne er grundigt varierede. Jeg er sikker på at prog metal fans vil elske Round 2, men alle kan lytte med og så en masse ud af det.

Trackliste 1. Two Steps Forward, One Step Back 2. Second Round 3. Narrow Mind 4. Tomorrow's Path 5. The Turning Point 6. The Wrong Enemy 7. Behind Illusion 8. Famous For Being Famous 9. Last Night 10. Hide & Seek 11. Running Blind 12. Shine On Me

Narrow Mind er efter min mening en velvalgt single.