Pyramaze - Legend Of The Bone Carver

Legend Of The Bone Carver

/ VME · Udkom

Genrer:Power metal, Heavy Metal
Spilletid:47:51

Brugervurdering: 9,5/10 baseret på 2 stemmer.

Her knapt to år efter den anmelderroste debut "Mechanholy Beast", er Pyramaze nu endelig klar med den længe ventede opfølger "Legend of the Bone Carver", og der går som lytter ikke ret mange minutter før man kan konstatere, at det høje niveau fra debuten fortsat er intakt. Efter en kort intro ligger albummet nemlig ud med den stemningsfulde "The Birth", et nummer som på fin vis opsummerer hvad Pyramaze handler om - nemlig veludført powermetal med en lyttevenlig progressiv kant. Som der rigtigt nok står i biografien, kan man beskrive Pyramaze som et miks af Iced Earth, Kamelot og Iron Maiden, men faktisk formår bandet at skabe deres egen lyd/stemning, hvilket især skal tilskrives at den kompetente sanger Lance King (ex. Balance Of Power) byder ind med hans talentfulde vokal. Det er dog muligt at hans vokal kan kræve noget tilvænning (det gjorde den lidt for mig i sin tid, til at starte med), men jeg er i dag ikke i tvivl om at han er god kapacitet at have om bord, og hans indlevelse bringer altså godt liv til albummets mange gode og stærke kompositioner. Ja, faktisk er der tale om et vellykket album fra start til slut, der byder på et væld af træfsikre melodilinier, der fletter konceptet ind i de rigtige rammer, og musikalsk er der ingen slinger i valsen. Derudover har bandet i samarbejde med Jacob Hansen, frembragt en rigtig lækker produktion der virkelig klæ'r albummet, og som i øvrigt er fyldt med masser af episk storhed. Som mange ved, har vi her at gøre med et dansk band (bortset fra Lance King, og keyboarder Jonah Weingarten), så hvorfor biografien fra Massacre Records omtaler Pyramaze som amerikanske, er mig godt nok lidt af en gåde. Jeg mener, det er efterhånden et par år siden at dansk metal for alvor brød med middelmådigheden, og med det fortsatte høje kvalitetsniveau in mente kan man jo så kun håbe på at Michael Kammeyer og hans kumpaner opnår den fuldt fortjente anerkendelse. "Legend of the Bone Carver" skal derfor ikke mangle i samlingen hvis du også fandt "Mechanholy Beast" interessant, da den fuldt ud lever op til forventningerne. Episk, melodisk og kraftfuldt powermetal når det er noget nær perfekt.