Consortium Project - IV - Children Of Tomorrow

IV - Children Of Tomorrow

Genrer:Prog metal, Prog rock
Spilletid:53.01
Antal numre:13

Lion Music er i fuld gang med at genudgive Consortium Projects bagkatalog, og nu er de nået til IV: Children of Tomorrow fra 2007.

På det forrige album III: Terra Incognita (The Undiscovered World) syntes Consortium Projects enmandsmotor, Ian Parry, at have fundet projektets musikalske identitet. På III: Terra Incognita trækker Parry på grooven og det tunge fra det ellers temmeligt ligegyldige debut-album og det meget bedre andet udspil II: Continuum i Extremis. Det tunge og groovy tilføjes en symfonisk karakter og en generelt progressiv tilgang.

IV: Children of Tomorrow bærer stort set stilen fra Terra Incognita (The Undiscovered World) videre, og hvorfor ikke? Hvis det virker, så virker det. Albummet indledes med en symfonisk og episk intro - med en talt monolog og hele dynen. Når "A Sign of the Times" rigtigt sparkes i gang, er åbningsriffet tungt og groovy, og nummeret gennemsyres en mørk stemning generelt. Denne atmosfære, om man så må sige, er allestedsnærværende hele albummet igennem. Et interessant og fascinerende træk er brugen af orientalsk-agtige skalaer som i det episk-klingende "Nowhere Fast" og det mere groovy "Exodus". Numre som "Shadows" og "Made in Heaven" har nogle retro prog rock-lignende spacey keyboards, og "Enigma" og "Mastermind" er uptempo og aggressive. Power metal-traditionen tro er omkvædene på dette album store og episke, men interessant nok ikke så fængende som på forgængeren, synes jeg. De passer dog fint ind i det samlede episke billede på skiven.

Ian Parry har bestemt fundet tonen på denne skive, og musikken er vellykket og godt afbalanceret. Er man førstegangskøber, synes jeg lige så godt, man kan anskaffe sig denne remaster i stedet for at forsøge på at støve originalen fra 2007 op. Og, er man allerede fan af Consortium Project, ja, så kan de to ekstranumre (en akustisk version af "Let The Wind Carry You Home" samt et originalt nummer med titlen "Aches & Pains"; Ivar de Graaf fra Within Temptation spiller på begge disse) måske virke tillokkende.

Fans af mørk progressiv power metal bør absolut tjekke denne skive ud, som unægteligt er et centralt opus i Ian Parrys samlede værker.

tracklist: 1. A Sign of the Times 2. Nowhere Fast 3. Neverland 4. Shadows 5. Exodus 6. Made in Heaven 7. Let the Wind Carry You Home 8. Enigma 9. Mastermind 10. Path of Destruction 11. Children of Tomorrow 12. Aches & Pains 13. Let The Wind Carry You Home (akustisk version)