A Perfect Circle

Forum, Frederiksberg C

En aften henlagt i skygger, men med en fantastisk lyd

Med Maynard James Keenan i spidsen indtog det amerikanske rockband A Perfect Circle København. Bandet, der for ganske nyligt udgav deres længe ventede album Eat the Elephant, havde lagt deres vej forbi Forum. Desværre var billetsalget ikke så prægende, at man kunne slå dørene op til den store sal i Forum, men det skulle vise sig at være en stor fordel, hvad angik lyden denne aften.

Som altid havde bandet valgt at sætte en scene op, hvor Maynard James Keenan var trukket tilbage og kun stod i skyggerne som en silhuet. Trommesættet var rykket frem i første række og placeret ude i højre side af scenen, og keyboardsættet var stillet i venstre side. Lange bannere hang ned fra loftet og blev brugt som et led i et storslået lysshow, hvor man fokuserede på at skabe en masse skygger på scenen og centrere det storslåede lysshow på disse bannere.

Lyden var intet mindre end fænomenal

Da bandet gik på scenen et lille kvarter senere end planlagt, var det med åbningsnummeret Eat the Elephant. Et nummer som var ganske fabelagtigt at starte med, når lyden sad lige i skabet. Aldrig i mine mange år som anmelder har jeg oplevet så god lyd i Forum, som det var tilfældet denne aften. Det var, så hårene på armen rejste sig, og man nærmest blev tryllebundet igennem hele dette nummer. Lyden forsatte med at imponere gennem hele koncerten, og vi må håbe, at lydmandet fik et klap på skulderen efter denne koncert.

Alt fotografering forbudt

Man havde valgt at forbyde alle former for fotografering under denne koncert, så inden koncerten gik i gang, lød der en advarsel i højtalerne om, at det var strengt forbudt at benytte mobiltelefoner under koncerten, og hvis man brød denne regel, ville det medføre bortvisning. Et frisk tiltag og en regel som desværre alt for sjældent bliver benyttet. Men det medførte, at man slap for at se koncerten gennem skærmen på de 10-15 mennesker foran sig, som lige skulle forevige koncerten på deres små skærme, men som forringer oplevelsen af koncerten for så mange.

A Perfect Circle gav os en time og tre kvarter lang koncert, som primært var i det nye albums tegn. Dette kunne selvfølgelig ses på set listen, som ud over numre fra det nye album også indeholdt nogle af gruppens største numre fra de andre albums. Bandet gav os en aften med deres mystiske musik og lod os komme ind i deres univers af fantastisk lyd. Det var et spændende møde, og selvom lyden som beskrevet tidligere var nærmest perfekt, så var der alligevel små mangler, og til tider virkede det som om, at der var en kløft mellem bandet og publikum. Det var som om, at bandet selv forsvandt ind i skyggerne på scenen og glemte forbindelse til menneskerne foran dem.

Heldigvis var dette kun i små momenter, og helhedsindtrykket for koncerten var da også, at dette ikke var en koncert, man ville have været gået glip af. Nu er der kun at glæde sig til sommer, hvor Maynard James Keenan atter kommer forbi København med sit primære band Tool som hovednavn på Copenhell 2019.

Set liste:

·  Eat the Elephant
·  Disillusioned