Deadnate @ Rolf Meldgaard/www.rolfrawphotography.dk
Deadnate @ Rolf Meldgaard/www.rolfrawphotography.dk · Se flere billeder i galleriet

Deadnate og Timechild

HeadQuarters, Aarhus C

Et umage par

Den 23. september 2023 gæstede de to danske prog-bands Deadnate og Timechild det stemningsfulde HeadQuarters, der er som en tidskapsel fra 1970’erne med slidte lædersofaer, brun- og gultoner så langt, øjet rækker, samt smagfulde plastikplanter. Det lille spillested med plads til 180 gæster var godt fyldt op denne lørdag aften, og publikum kunne se frem til både progressiv rock og ditto metal.

Timechild

Timechild @ Rolf Meldgaard/www.rolfrawphotography.dk

Allerede inden koncerten startede, blev det klart, at der var op til flere, der ligesom undertegnede var så overbevist af Timechilds præstation ved Jailbreak,  at de bare måtte se dem optræde igen. Flere med Jailbreak-T-shirt stod og trippede og ventede på, at merchboden endelig skulle åbne. Så da klokken omsider slog 20, og trommeslager Martin Haumann trådte ind på scenen og satte sig pænt til rette bag sit trommesæt, kunne man mærke glæden brede sig i det godt fyldte rum. Efter en instrumental intro kom de andre bandmedlemmer også frem fra baglokalet og startede en bevisførelse for deres sublimitet som liveband. Ligesom på Jailbreak viste de fire musikere deres uovertrufne musikalske færdigheder, deres stabile performance og deres evne til at rive publikum med. Det gjorde de i et sæt, der varede omkring 75 minutter, hvor de spillede størstedelen af sangene fra deres nyeste plade, Blossom & Plague, samt tilbagevendende klassikere som “This Too Will Pass” og “And Yet It Moves”. Da alle numre blev leveret fejlfrit og med en medrivende spilleglæde, er det svært at udvælge enkelte sange som specielt gode, men særligt under “Only Our Shadows Remain” bidrog Daniel Bachs basspil til at hæve nummeret op til et hidtil uhørt niveau. Og “The Bite of Frost” var et af mine personlige højdepunkter, da denne sang for mig er indbegrebet af Timechilds musik, fordi alle bandmedlemmer får lejlighed til at skinne. I det hele taget er kvartetten kendt for sine vokalharmonier, hvor det ikke kun er Anders Folden Brink, der synger, men suppleres smukt af Birk Hunter, Bach og Haumann. Brink holdt løbende fin kontakt til publikum og betonede flere gange, at de var glade for at spille i Aarhus for første gang, og at de nok skulle komme ned at få sig en øl med de fremmødte, når deres sæt var færdigt. Under “Son & Daughter” tog de forskud på den glæde, da Brink og Hunter hoppede ned fra scenen og spillede videre nede hos deres fans, som var ellevilde. Andre højdepunkter var Haumanns trommesolo og Bachs “Polecat Woman”, der allerede er beskrevet udførligt i Jailbreak-reportagen. Denne koncert toppede faktisk kvartettens præstation ved Jailbreak, men da der kun er 10 kranier til rådighed, må min sidste kommentar være: Banko! Timechild har igen pladen fuld, hvilket de slog fast med syvtommersøm i HeadQuarters! Hvis du ikke nåede Timechild i Aarhus, kan du fange dem i Sommersted den 30. september.

Sætliste:

1. This Too Will Pass
  2. And Yet It Moves
  3. Dying Tide - Part 1
  4. Dying Tide - Part 2
  5. Dying Tide - Part 3
  6. The Sign
  7. The Bite of Frost
  8. Buried in Autumn
  9. Where I Now Belong
  10. Call Of The Petrichor
    Trommesolo
  11. Son & Daughter (Queen-cover)
  12. Polecat Woman (Three Man Army-cover)
  13. Only Our Shadows Remain
  14. Haze of the Dawn

10/10

Deadnate

Klokken 21.40 entrerede prog-groove-metalbandet Deadnate fra Fredericia scenen, sanger og guitarist Kenneth Kejlstrup lavede nogle vilde strækøvelser – så tog lydbilledet ellers en drastisk vending, og publikum i første række var udskiftet! Det, der mødte det uforberedte øre, var kaotiske lydflader og til tider sygelige vokalharmonier. Andre var tydeligvis forberedte og kunne synge med på sangene – i hvert fald bevægede læberne sig på deres storsmilende ansigter, hvilket var imponerende, eftersom undertegnede ikke var i stand til at skelne den ene sang fra den anden, da vokalen ikke gik tydeligt igennem. Når det er sagt, kan man ikke negligere, at bandet uden tvivl udviste teknisk kunnen og spilleglæde. Energiniveauet var også helt exceptionelt, og det er sikkert og vist, at bandet fortjener prædikatet “progressiv”, for kompositionen af sangene og opbygningen af riffene er virkelig kreativ. På “Tribes of Giants” fra bandets EP Concrete Flood fra 2018 virkede temposkiftene og de modstridende elementer dog meget godt, og særligt samspillet mellem de to vokalister, Simon Juul og Kejlstrup, fungerede fornemt på denne sang. Til stor glæde for bandets fremmødte fans gav fredericianerne med “He Who Pays” også en lille smagsprøve på en ny plade, der er under udarbejdelse, men hvor hverken titel eller udgivelsesdato endnu er kendt. Samlet set kan man sige, at Deadnate gjorde det pænt, men at der var for langt imellem lyden på plade og livepræstationen denne lørdag aften. Deadnates næste koncert er i København den 4. november.

Sætliste:

1. Dead Horizon
  2. Downhearted