Deadnate - Concrete Flood

Concrete Flood

Genre:Progressive Death Metal
Antal numre:6

Brugervurdering: 10/10 baseret på 1 stemme.

Man må godt glæde sig

Længe inden offentliggørelsen af bandets første ep har Deadnate skabt røre i andedammen: Den fredericianske kvartet har fået ros alle vegne, deltaget i forårets Wacken Metal Battle og i det hele taget spillet en mængde solide koncerter. Forventningerne var derfor høje, da debuten Concrete Flood endelig landede på mit skrivebord.

De der franskmænd …

Du kan allerede se det på pladecoveret: Deadnate vil gerne være Gojira. Naturen og det mystiske i verden står som tematisk omdrejningspunkt, og rent musikalsk er der heller ikke langt mellem de to bands. Fra allerførste skæring, den smadderfede ”Mountain”, bliver lighederne klare: En lunefuld, nærmest drømmende stemning blandes med progressiv og potent dødsmetal – og så får vi da også lige et guitarriff, der er som taget ud af Gojira-klassikeren ”The Heaviest Matter of the Universe”. Ja tak! Det er svært ikke at tænke på de franske mestre, og indimellem kan man savne lidt mere originalitet fra Deadnates side. Nuvel, lad os glemme Gojira for en stund.

Gennem hele ep’en leveres der en overbevisende indsats, men særligt bandets to guitarister stjæler opmærksomheden. Drengene spiller på et relativt højt teknisk niveau og er fuld af kreative idéer: Der bliver tappet løs, spillet solide melodier og slidt godt på den dybe sjettestreng. Tydelig bliver bandets sans for gode kompositioner i instrumentalnummeret ”Concrete Flood”. Her får bandet skabt en fantastisk progression: Tracket starter stille og melankolsk, hvorefter klimaks indtræffer, og vi rammes af rullende ”Oroborus”-agtige guitarer – hov, nu er vi tilbage ved Gojira! Lighederne er simpelthen gennemtrængende.

Både ”Tribes of Giants” og ”Demystified” er skarpskårne numre, men stærkest står singleudspillet ”Black Lung”. Sangen er utrolig stemningsmættet, og både trommer og guitarmelodier sidder lige i skabet. Flot arbejde! Det bliver dog også hurtigt tydeligt, at Deadnate skal arbejde på deres vokaler. Både ”Black Lung” og ”The Warden’s Lullaby” lider under en vokalpræstation, der ikke er på niveau med det instrumentale. De rene sangstemmer fra Simon Juul og Kenneth Kejlstrup mangler gennemslagskraft og mere træning.

Dette skal dog ikke fjerne fokus fra, at Concrete Flood er en imponerende debut, og at Deadnate p.t. er et af de mest interessante undergrundsbands i Danmark. Formår drengene at finpudse deres vokaler og adskille sig mere fra Gojira, kan de blive rigtig store. Absolut godkendt præstation – og se så at få nogle flere koncerter i hus, tak!

1. Mountain
  2. Tribes of Giants
  3. The Warden's Lullaby