Crocell

High Voltage, København

Fredag aften slog High Voltage dørene op til endnu en aften i ondskabens tegn, da århusianske Crocell gæstede spillestedet for at fejre udgivelsen af deres dobbelte EP, Baptized In Bullets/Funeral Bliss. Med sig skulle Crocell have haft de medsammensvorne dødsryttere i Defecate, men på grund af uoverensstemmelser mellem Defecate og spillestedet valgte Defecate at aflyse deres support. Den korte frist til trods var det alligevel lykkedes High Voltage at finde en afløser for Defecate, nemlig HOAK. Hvordan det hele løb af stablen, kan du læse mere om herunder.

HOAK gjorde hvad de kunne, men fik aldrig sat gang i festen

HOAK - High Voltage

HOAK spiller en enkel, ligefrem og hård omgang dødsmetal med enkelte afstikkere til eksempelvis black og thrash metallen, og fredag aften var ingen undtagelse. De fem modne herrer indtog den lille scene på High Voltage og gjorde, hvad de kunne for at skabe stemning og fest. Desværre var fremmødet til deres show så ringe, at det fra begyndelsen var op ad bakke for bandet. Selvom forsanger Daniel Wilkens gjorde, hvad han kunne for at få gang i det lille selskab, lykkedes det aldrig rigtigt, og de ellers stærke og solide kompositioner kom aldrig rigtigt til deres ret.  Ærgerligt, for potentialet er der uden tvivl.

Sætliste:

• The Demolition
  • WFC (Who Fucking Cares)
  • Systematic Violence
  • Through the Flesh
  • Herthadal
  • Only Here for The Violence
  • Violent Population
  • Flash of Darkness
  • EVR
  • Mass Destruction Ahead
  • Paranoia Age

5/10

Crocell fejrede sig selv og deres nye dobbelte EP

Crocell - High Voltage

Selvom der stadig var langt til et fuldt hus, var der heldigvis dukket flere mennesker op til aftenens hovednavn, århusianske Crocell. Det ringe fremmøde lod dog ikke til at påvirke bandet, der var i København for at fejre udgivelsen af deres nye dobbelte EP, Baptized In Bullets/Funeral Bliss. Crocell åbnede ballet med to ældre numre, ”Conqueror´s Tyranny” og ”The Age of Iron and Rust”, og så var vi ligesom i gang. Med det samme stod det fuldstændig klart: Crocell er ikke bare velspillende på plade, men i den grad også live, og det blev hurtigt tydeligt, at det ikke var første gang, at de stod foran et publikum. Særligt forsanger Asbjørn Steffensen gjorde sig positivt bemærket; med stort gåpåmod og en fantastisk attitude bragede han ud i hovederne på den lille sluttede kreds, der havde valgt at bruge fredag aften i en kælder i det indre København. Det næste nummer, ”Marching as One”, der er at finde på den ene af de to nye EP´er, gjorde sig også godt live, og det var tydeligt, at Crocell havde glædet sig til at spille noget af deres nye materiale. Her blev forsangeren bakket op af den ene guitarist, Rasmus Hexen Henriksen, på vokal, der med onde growls lagde en tung bund under den mere skrigende lead-vokal. Det fungerede virkelig godt og løftede nummeret helt til tops. Det samme gjorde sig gældende på den næste sang, ”My Path of Heresy”, hvor den dobbelte vokal, flankeret af tremoloriffs, også gjorde sig positivt bemærket og bidrog til en tiltalende dynamik i musikken. Desværre spillede Crocell kun tre numre fra deres nye udgivelse, hvilket var superærgerligt, da de nye numre er vildt godt skruet sammen og egner sig til at blive spillet live.

Men når det er sagt, leverede Crocell en helt igennem godkendt koncert, der trods et ringe fremmøde var fuld af vildskab, fantastisk energi og godt humør. Fremtiden ser lys ud for Crocell, og jeg har svært ved at forestille mig, at de ikke kommer på diverse plakater landet over. Det er i hvert fald spillestedernes tab, hvis de lader chancen for et besøg af et band af denne kaliber passere forbi. Vildt, voldsomt og veludført.

Sætliste:

• Conqueror´s Tyranny
  • The Age of Iron and Rust