Wolfhorde - Towards The Gate Of North

Towards The Gate Of North

Genre:Power metal

Et rigtig flot debutalbum der har ladet vente på sig

Flere finner og mere folk

Vi ved allerede, at finner er pokkers gode til metal, og Wolfhorde er bestemt ingen undtagelse. Bandet spiller folkmetal og har eksisteret siden år 2000. I de første syv år af deres levetid udgav de ikke rigtig noget for derefter at udgive småtterier i form af demoer og EP’er. Det er først her i 2016, godt og vel 15 år efter at bandet blev dannet, at deres debutalbum udkommer. Erfaringen er tydelig, for Towards the Gate of North er et pokkers godt album.

Velkomponeret folk metal

Efter en rigtig flot omend lidt lang intro behager nummeret ”Fimbulvetr” med flotte folk-elementer og en velintegreret guitar. Allerede fra start er instrumenterne i fokus med en growlende vokal, der holder sig lidt i baggrunden. Nummeret bevæger sig mellem de flotte folk-passager og mere heftige passager, hvor trommerne tordner derudaf, hvilket virker rigtig godt og er velintegreret.

Nummeret efter, som hedder ”Taivaankappaleiden Kato”, er noget mere up-beat, hvilket klæder musikken rimelig godt. Dog fungerer ”Fimbulvetr” bedre, da flowet i det nummer er sat bedre sammen, og der er ikke disse akavede skift, som der desværre er i ”Taivaankappaleiden Kato”. Denne tendens er tydelig på hele albummet, der skifter mellem de smukke langsomme og de velkomponerede upbeat sange.

Så musikken er varieret og smuk, og Wolfhordes lyd er forholdsvis unik. Musikken er behagelig og alligevel interessant at lytte til. Towards the Gate of North fik mig bare ikke op af stolen. Der var ingen ”wow”-følelse, som den man har efter at have lyttet til Eluveities Everything Remains (as it never was) eller Fintrolls Jaktens Tid. Det er selvfølgelig en følelse, der er svær at frembringe, men med bandets 15 år på bagen, burde de være tættere på, end de er efter min mening.

Tæt på at være fantastisk

Towards the Gate of North er dog et rigtig fint folk metalalbum med interessante dele, der blander folk-elementerne rigtig godt med den elektriske guitar og de hårdslående trommer. Der er kort sagt alt, hvad der skal være til stede for at gøre pladen til en folk metal-klassiker. Den mangler bare det sidste, og det er ånd. På et fantastisk album, uanset genre, kan man føle musikkernes energi gennem højtalerene, og det kan man desværre ikke her.

Wolfhorde har dog lavet et album, der med sikkerhed vil være et godt køb for fans af genren, og Towards the Gate of North kommer ikke herfra uden en anbefaling.

1. Vegvísir
  2. Fimbulvetr