W.A.S.P. - Babylon

Babylon

Genrer:Heavy Metal, Hard rock

Brugervurdering: 7,8/10 baseret på 4 stemmer.

Selvom amerikanske W.A.S.P. efterhånden har eksisteret siden 1982, har de stadigvæk en fast plads på min efterhånden heavymetal overfyldte Ipod. Især er bandets frontmand, Blackie Lawless, en evig garant for fremragende underholdning og provokerende liveoptrædender. Kender du f.eks. det klassiske nummer Animal (Fuck Like A Beast)? Eller var du tilstede på den berømte Kill.Fuck.Die. World Tour? Det her er den slags musik, som får de fine damer på den amerikanske højrefløj til åbent at udtrykke deres store forargelse, samtidig med at de alligevel synes det hele er lidt spændende. W.A.S.P.’s evne til konstant fornyelse er muligvis falmet en smule med årene, men det er altså uden større betydning, når man for længst har defineret sin egen kompromisløse stil og samtidig har fået indskrevet sit navn med flammeskrift i heavyrockens store historiebog. Det nyeste album, Babylon, er nummer fjorten i rækken, og drejer sig om bibelens fortælling om apocalypsen og de fire ryttere. Hvad angår sangstruktur er der ikke så meget nyt under solen, men de nye sange holder dog som altid et meget højt niveau. Her er klassiske powerballader (Into The Fire, Godless Run), hurtige numre med fængende riffs og omkvæd (Live To Die Another Day, Babylon’s Burning) og klassiske numre med Hammond orgel og lynende soloer (Burn, Crazy, Seas Of Fire). Alting er med andre ord, som man forventer det af et godt W.A.S.P. album. Et oplagt kritikpunkt er således, at vi har hørt det hele før. Ja, det har vi måske nok. Men det ændrer ikke på, at jeg stadig går og synger med på omkvædene, når jeg hører de nye numre. Og når jorden en dag går under, vil der formentlig stadig være rumvæsner et eller andet sted derude, som hører W.A.S.P. på deres Ipod.