Transmission0 - Memory Of A Dream

Memory Of A Dream

Genrer:Hardcore, post-hardcore
Spilletid:64:18

Dette er det andet album fra hollandske Transmission0. Jeg fik ikke hørt det første, så min anmeldelse må blive idiosynkratisk. "Memory of a Dream" er på én gang en tung og atmosfærisk cd. Bandet bygger æteriske, afslappende stemninger op ved hjælp af støj- og klangflader, der gennem en sikker rytmegruppe bliver masseret ind i hjernen på lytteren, så man efterhånden hensættes i en trancelignende tilstand. Ikke ulig hverken Neurosis eller dronemetal-genren, men den særlige dystre, drømmeagtige stemning rummer også træk af Katatonia og Anathema og nogle figur-gentagelser à la Tool. Tempoet er overvejende langsomt, men der er alligevel lidt rytmisk variation, så man ikke keder sig på en ukonstruktiv måde.

Det meste af vokalen er growlet, men der bliver dog også plads til melankolske sangpassager hist og her. På den afsluttende, mere afdæmpede "Token" gæstes bandet tillige af den for mig ukendte Roel Donckers, der har en behagelig Manic Street Preachers-agtig stemme. Noget af det, der gør oplevelsen af "Memory of af Dream" så speciel, er også akkordbrydningerne i guitaren, der bevidst svæver frem og tilbage i tuning, nærmest som en svag Doppler-effekt (som når man passerer en kraftig lyd i fart – kirkeklokker, en ambulance, en udendørs koncert el. lign.). De er med til at gøre harmonikken tvetydig og derved appellere til lytterens fantasi.

Transmission0 har begået et fascinerende album, der både er aggresivt og smukt, men også lidt svært at rumme i sin (lange) helhed uden at komme så meget i trance, at man falder i søvn undervejs. Det er især tilfældet, når musikken får lov at køre i doom-tempo i længere passager, som f.eks. på nummeret "Fragments".