SYL spiller koncert på SPOT 2024.
SYL - Alt Godt

Alt Godt

Genrer:post-hardcore, Post-punk

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Sylnokalligevel

Bandet med Danmarks bedste (eller værste – afhængig af hvem der spørges) Instagram-brugernavn er klar med sin debutplade. Det er et af de nyeste skud på punk/hardcore-stammen, som i den grad er i fremdrift med bands som Nexø, Hearteater, Lifesick, der alle berører genrerne i meget forskellig grad. Derfor er det værd at tage et dyk ned i københavnske SYLs alt godt , og se om knap 21 minutters musik også kan sætte sit præg og være med til at sikre fremdriften for scenen.

Sølle eller saft og spark?

SYLs alt godt sparkes i gang med ”pligt”, hvor introen er trommestikker, der slås på kanten af trommen med nærmest maskingeværsalve-rytmer. Der stemples ret hurtigt i med et meget effektforvrænget guitarriff, hvorefter alle i bandet undtagen vokalisten giver fuld smadder på de hurtige rytmer. Sangen skifter ned et gear, og Benjamin Clemens hopper med ombord med en reciterende vokal i bedste Tvivler-stil. Det næste skift er med lilletromme, der klaskes hårdt på lilletrommeskindet i vaskeægte punkstil, og vokalen får et vredt og råbende udtryk, hvor ordene Presset ud i ensomhed. Et selvsyn gjort af dårlig arv. Mit liv er mindre værd end dit, jeg rives langsomt fra din favnleveres med hast. Derefter vender smadderhardcoren fra starten tilbage igen.

Normalt er det en procedure, at vi her på siden holder os fra at beskrive sangene slavisk – men med SYL er der en vis vigtighed i den slaviske tilgang for at beskrive, hvor meget variation og energi de kan pakke ind i de få minutter, som er tilgængelige. Meget ofte når man får stukket et 21-minutters punk/hardcore-album i hånden, er hele pladen afviklet i et ensformigt og hurtigt tempolag, hvor det hele er en stor energiudladning. SYL vil hellere udfordre lytteren og trækker gerne tempoet ned og laver melodiske passager, før de stempler ind med en fandenivoldsk attitude. Noget, der godt kan relateres til bands som Touché Amoré og Birds in Row, selvom SYL ikke helt har deres niveau – endnu!

Som på mange debutalbums, så er der også visse svagheder, for eksempel ”det, der engang var dig”: et fem sekunders nummer, der er spildtid og forstyrrende for, hvordan musikken flyder sammen. Nok er det ment som en joke, men det flyver lidt hen over hovedet på den nye lytter. Selvom Clemens tilbyder variation med sin vokal, kunne der godt komme endnu mere fyld på i form af skrig, eller at han blev endnu skarpere med sin rene vokal – det føles dog lidt som flueknepperi, når vi er i punk/hardcore-universet. 21 minutter er simpelthen også alt for kort tid med alt det, som SYL kan tilbyde. Med det af vejen, så er der selvfølgelig også mange højdepunkter – særligt skarpe momenter er på ”huldre” og ”alt godt”. Førstnævnte er med en feature fra Victor Kaas (Eyes, Telos, LLNN), hvor der er beskidte, men lækre bas-grooves, klassiske punk-råbekor og en lille guitarsolo. Sidstnævnte ”alt godt” er albumlukkeren, og det er det suverænt længste nummer med en spilletid på over fem minutter – altså cirka 25 % af pladens spilletid! Men det er virkelig også pladens mest interessante skæring, som starter med en hektisk, akustisk guitarintro og en nedtonet kvindestemme, der reciterer ord, hvorefter sangen starter med et nærmest post-hardcore shoegazy lydbillede, og Clemens helt catchy synger ”alt godt ...”

Men er alt så godt?

Langt hen ad vejen, så er alt godt på SYL’s første udspil. De er virkelig svære at sætte i bås, da de frit bevæger sig mellem post-punk/punk/post-hardcore/hardcore. De gør det med stor energi, variation og overbevisende lethed. Attituden er absolut på plads, og de har dygtigheden til at kunne levere budskabet i lyrikken med en pondus, der kan mærkes af lytteren. Det er sgu meget godt, at den største kritik, der kan rettes mod et debutalbum, er, at der er for få minutter, og nogle af de sekunder, der er, bliver brugt forkert. Derfor er alt godt en stærk tilføjelse til den danske punk-hardcore scene, og SYL er et band, der skal holdes øje med.

1. Pligt
  2. Du er ikke længere velkommen her
  3. Det, der engang var dig