Skalnastal - Recognize Us

Recognize Us

Type:EP
Genrer:Heavy Metal, Doom metal
Antal numre:3

Friesisch für Anfänger

Sydvestligt for Föhr ligger den halvmåneformede ø Amrum. Med sine hvide strande og sit vidtspændende klitlandskab er dette idylliske sted ideelt til at lade tankerne flyve. Dér mellem klitroser og marehalm ligger Skalnasdalen – en klitdal med en gravhøj, omkringliggende stensætninger og en række gravfelter fra jernalderen og vikingetiden. Dette historiske sted har lagt navn til heavy metal-bandet Skalnastal, der blev dannet i 2018 i Jade, Nordfriesland og nu holder til i Tønder. Det, der gør denne kvartet helt speciel, er, at mange af sangteksterne er på frisisk. På deres fjerde udgivelse, EP’en Recognize Us, der udkom den 2. august 2024, er to af de tre numre således på frisisk.

Hellere med dig i helvede end alene i himlen

EP’en indledes med titelnummeret “Recognize Us”, bandets første engelsksprogede sang, der blev til i forbindelse med fodboldturneringen EUROPEADA for selvstændige nationale mindretal som for eksempel friserne eller mindretallene på hver sin side af den dansk-tyske grænse. Sangen indledes af et tungt, iørefaldende guitarriff leveret af Bjørn Rahbæk Andresen og Dan Asbjørn Petersen underbygget af den taktfast stampende tromme spillet af Gonne Jensen. I pladesammenhænge bliver omkvædet måske en kende repetitivt, men jeg kunne forestille mig, at dette nummer netop på grund af det syng-med-venlige og simple omkvæd vil fungere rigtig godt i livesammenhæng og kunne begejstre publikum.
En allestedsnærværende del af Skalnastals musik er brugen af traditionelle frisiske melodier og tekster, hvilket bliver tydeligt på andet nummer, “A Bai a Redher”, der er baseret på en frisisk ballade fra middelalderen. Dette track er med sine tunge, nærmest doomede riffs og Michael Tegges trancefremkaldende rå vokal uden tvivl et højdepunkt.
Afslutningsnummeret “Kriiken”, hvis hovedguitarriff stammer fra en gammel islandsk sang, men har frisiske lyrics skrevet af Ellin Nickelsen, har et tungt, mørkt og dragende guitarriff, som vokalen lægger sig ovenpå. Enkelte steder på dette nummer bliver vokalen en kende for skinger for min smag – man kan dog argumentere for, at high pitch-vokalen passer udmærket til sangens indhold, der ifølge bandets pressemeddelelse omhandler en flok krager, der sidder på et hegn og venter på deres næste offer. Samlet set er denne EP en fin reklame for frisisk sprog og kultur.

Alt godt fra havet

Med kun tre sange er det selvfølgelig rigtig svært at vise alt det, man kan, men jeg synes virkelig, at pladens sange giver et rigtigt godt indblik i Skalnastals kunnen. Og særligt andet nummer understreger bandets evne til at vække gamle kvad til live og genfortolke dem på en værdig måde, der holder den frisiske kultur i live. På trods af enkelte anker har Recognize Us masser af gode elementer såsom iørefaldende melodier, flotte kompositioner og tonstunge riffs, der giver lyst til at høre mere fra dem, så undertegnede ser i hvert fald frem til det, der er i vente.

1. Recognize Us
  2. A Bai a Redher
  3. Kriiken