Serpent Ascending - The Enigma Unsettled

The Enigma Unsettled

Genrer:Doom metal, Death metal

Serpent Ascendings "The Enigma Unsettled", som opsamler to tidligere demoer - nemlig, "Serpent Ascending" fra 2009 og "The mournful Pilgrimage" fra 2010 samt byder på et enkelt helt nyt nummer, har fået en del ros af anmelderne, og det kan jeg egentligt godt følge dem i.

Det finske enmandsband Serpent Ascending byder nemlig på en omgang knusende og mørk old school dødsmetal, der primært bygger på tunge og simple, men effektive, intense riffs, hvoraf mange har klassisk dødsmetalkarakter og kan lede tankerne henad Bolt Thrower. Og som udgangspunkt er det slet ikke en dårlig ting, og, at en del af numrene på denne udgivelse er så tunge, at de er på grænsen til at være dødsdoom gør bestemt ikke tingene værre. "The Enigma Unsettled" blander på fornuftig vis intensitet og mørk atmosfære, og stemningskarakteren stammer helt og holdent fra musikken selv - fra riffene, tempoerne, akkorderne osv.

Så er der bestemt masser af positive træk ved denne udgivelse. Dog synes jeg, at produktionen er lidt for ubalanceret, og det er en skam, at det, der faktisk er mindst dominerende i mixet er guitarerne, da det er her, mange af albummets godter er. Den growlede vokal virker en kende svag og lyder mere som en gammel storrygers morgenhost, mens trommerne er lidt haltende hist og her (det er dog tilgiveligt, når der er tale om et etmandsband), så det er ekstra ørgeligt, at disse fylder mere end trommerne. Dog skal det siges, at efter et par gennemlytninger bliver produktionssvaghederne dog mindre irriterende, og man kan værdsætte selve musikken lidt mere.

Er man fan af old school dødsmetal, og kan man leve med en lo-fi rå produktion, så bør man bestemt tjekke Serpent Ascendings "The Enigma unsettled" ud.