Disciples Of The Sun

Genrer:Power metal, Prog metal

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 10/10 baseret på 3 stemmer.

Pyramaze er tilbage - stærkere end nogensinde… Og Disciples of the Sun er klart bandets bedste album til dato!

En international succes med sønderjyske rødder

Power/Prog-bandet Pyramaze blev vækket til live i det sønderjyske i 2002 af guitarist og sangskriver Michael Kammeyer. Udover bassist Niels Kvist og trommeslager Morten Gade Sørensen kom bandet til at bestå af de to amerikanere Jonah Weingarten på keyboard og Lance King på vokal. Dermed var Pyramaze fra starten internationalt skruet sammen og allerede ud fra deres line-up var der åbnet op for en karriere udenfor Danmark. Faktisk blev det sådan at Pyramaze lagde ud med at få langt større succes i udlandet end i Danmark. Efter Pyramaze i 2007 havde brudt med Lance King, lykkedes det oveni købet bandet at få den legendariske ex-Iced Earth sanger Matt Barlow på banen. Det blev dog kun for at lægge vokal til bandets tredje album, Immortal, da han ret hurtigt valgte at vende tilbage til Iced Earth. Efterfølgende forlod også både Michael Kammeyer og Niels Kvist bandet, og især uden drivkraften Kammeyer så det faktisk lidt dunkelt ud for Pyramazes fremtid; her mistede bandet ikke kun en guitarist, men også sangskriver og manden bag Pyramaze.

A journey has begun… Disciples of the Sun

I 2011 kom der dog en ny mand på banen i form af guitarist/producer Jacob Hansen og Pyramaze gik i gang med at arbejde på materialet til et kommende album… Disciples of the Sun er navnet på det længe ventede fjerde album, der udkommer den 22. maj 2015 via Inner Wounds Records. Albummet, der består af 12 numre, er selvfølgelig produceret af Jacob Hansen. De fleste af os har efterhånden luret, at når Jacob Hansen er ind over produktionen af et album, så er lyden 180 % i orden. Sådan er det selvfølgelig også her; det er perfekt skruet sammen og der er virkelig detaljeret kræs for ørerne! Disciples of the Sun er ikke bare det fjerde album fra Pyramaze men også et album, der markerer en ny begyndelse for bandet. Med den norske sanger Terje Harøy, har Pyramaze fundet den helt perfekte frontfigur. Terje leverer en vokal, som er super sprød og har en volumen, der - uden at være dominerende – absolut er i stand til at blæse én bagover. Han er med til at puste nyt liv i Pyramaze og er en af grundene til, at Disciples of the Sun er bandets absolut bedste udgivelse. Albummet er et overflødighedshorn af musikalske lækkerier, hvor vi i høj grad kan nyde de forskellige elementer udført på total overbevisende og perfektionistisk vis. Der er bl.a. lækre progressive momenter, hvor guitarerne er super skarpe, energiske og lige i skabet – og så er der de fantastiske melodiske og symfoniske udskejelser. Specielt de orkestrale indspark der, hvad volumen angår, holdes i baggrunden, men alligevel shiner nok til at gøre sig bemærket og imponere. Ligesom jeg før nævnte at det altid er et godt tegn, når Jacob Hansen står for produktionen, så er det også et ”kvalitetsstempel” og tegn på højt niveau, når Morten Gade Sørensen er en del af besætningen. Morten har godt nok været fast inventar i Pyramaze fra starten, men det skal alligevel nævnes, at han er en af de dygtigste trommeslagere vi har, og hans præstation på Disciples of the Sun er formidabel. Hver en detalje og finurlighed skinner igennem på albummet, hvilket er en fryd for øret – det gælder dog ikke kun trommerne, men hele vejen igennem.

Pyramaze ved, hvad der er bedst for dig…

Pyramaze er tilbage i topform, hvilket de får slået fast med Disciples of the Sun, der oser af kvalitet og perfektion på højeste plan. Og de to nyeste drenge i klassen, Terje og Jacob, matcher det høje niveau 100 %. Gennem hele albummet overvældes man af den magi, som de fantastiske fem leverer. Og det er uanset om det er lettere psykedeliske og super skarpe kombinationer af keyboard- og guitarlir, som på ”Fearless” eller ”Hope Springs Eternal”, eller om det er catchy og fængende numre, som ”Back for More” eller titelnummeret ”Disciples of the Sun”. Pyramaze viser os hvor skabet skal stå, og Disciples of the Sun er intet mindre end et mesterværk! Men drenge… Lad os nu ikke vente for længe på jeres næste album!

1. We Are The Ocean
  2. The Battle Of Paridas
  3. Disciples Of The Sun