Pretty Maids - Motherland

Motherland

Genre:Hard rock
Antal numre:13

Brugervurdering: 8,7/10 baseret på 3 stemmer.

Pretty Maids kører stadig derudaf, men har sat tempoet ned

Heavy Metal fra Horsens. Ja, det eksisterer, i form at Pretty Maids, hvis musiske stil nok bedst beskrives som melodisk Hard Rock (eller Heavy Metal, om man vil). De blev dannet i 1981, og havde deres storhedstil i det årti. De nåede dog aldrig at slå rigtig igennem, men har erhvervet sig en ganske stor fanskare herhjemme og i Japan, samt har de touret med navne som Black Sabbath og Deep Purple. De er stadig aktive, og i 2010 udkom Pandemonium. Nu er de klar med næste album i rækken, Motherland, og jeg må sige, de kan stadig. Albummet lægger ud med "Mother Of All Lies", som langsomt bygger sig op, og eskalerer i Pretty Maids velkendte lyd. Kort efter kommer første vers, og der er straks lagt op til samfundskritik. Til gengæld er verset meget kort, og det fængende (og stadig samfundskritiske) omkvæd vælter ud af højtalerene. Det er et af de omkvæd der lyder bedre, jo højere man skruer op. Det skyldes det solide trommespil, og også vokalen, som passer rigtig godt ind. Der er også en guitarsolo, som dog ikke er så prangende igen. Den er lidt for simpel, og er færdig for hurtigt. Ser man bort fra dette, så er nummeret ellers meget catchy, og indeholder meget energi af et midt-tempo nummer at være. På andet nummer er der dog skruet ned for tempoet, op for vokalen og keyboardet, og ned for trommernes energi. Nummerets titel er "To Fool A Nation", og allerede her stinker det lange væk af samfundskritik. Det er fair nok, men på Motherland gør de det simpelthen for meget, så man bliver træt af det til sidst. Der kommer desuden et mellemstykke allerede på tredje nummer, i form af "Confession", stærkt forfulgt af "The Iceman", som er et meget energifyldt nummer. Det er det trommerne der bidrager mest til, sammen med guitaren i omkvædene. Samtidig er nummeret, som lange de fleste andre, vildt catchy, og man har svært ved at lade være med at nynne med. Herefter begynder albummet at flyde sammen i et. Tempoet ligger mest omkring midten, og energien tager lidt af. Til gengæld forsvinder samfundskritikken helt, hvilket man bliver glad for efter nogle gennemlytninger. Her skabes der også mere atmosfære end i de første numre, og det virker rigtig godt til tider, mens de andre gange fejler grumt. Albummet slutter af med "Wasted", og det er på det nummer at de får skabt mest atmosfære og følelse. Det lykkedes dem utrolig godt, specielt med meget brug af keyboard. Det lykkedes faktisk så godt, at man næsten fælder en tåre.

Personligt foretrækker jeg stadig Pandemonium. Der er mere gang i den , den er mere varieret, faktisk er den bare mere spændende. Motherland kan heller ikke kaldes Pretty Maids' mest spændende album til dato, men det er stadig ganske fint. Man kan høre at de ved hvad de laver, og de gør det ganske fint hele vejen over. Der er godt nok for meget samfundskritik til at jeg finder det interessant, men den lille variation der er, løfter albummet en smule. Kan de skrue ned for samfundskritikken, og lave albummet mere spændende generelt, så har de en sikker 10/10, men nu må de nøjes med en 7/10. Bedre held næste gang.

Trackliste 1. Mother Of All Lies 2. To Fool A Nation 3. Confession 4. The Iceman 5. Sad To See You Suffer 6. Hooligan 7. Infinity 8. Why So Serious? 9. Motherland 10. I See Ghosts 11. Bullet For You 12. Who What Where When Why 13. Wasted

Mother Of All Lies er også albummets single, og det suverænt bedste nummer på albummet.