Orden Ogan - To The End

To The End

Genrer:Power metal, Symfonisk metal

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 6,8/10 baseret på 6 stemmer.

De tyske power metallers har gjort det igen

"De eneste rigtige efterfølgere af Blind Guardian". "Det nye Running Wild". Kært barn har mange navne, og man kan sige at det tyske power metal band Orden Ogan lever op til det. De blev dannet i 1996, og efter tre demoer udgav de deres første album selv. Det blev rost til skyerne i de tyske medier, og det blev efterfølgeren Vale også. To år efter kom Easton Hope, og nu er deres nyeste album To The End her så. De gør sig i den grad fortjent til deres mange navne.

Albummet starter ud med "The Frozen Few", et instrumentalnummer, hvor man som det første hører guitaren. Herefter kommer der flere og flere instrumenter på, og det bliver mere og mere episk. Til sidst fader det lidt ud, og vi bliver kastet videre ind i titelnummeret "To The End", hvor noget af det første man lægger mærke til er guitar og trommer. De spiller begge med en præcision og energi, som nærmest blæser en af stolen. I verset sætter de dog farten ned, og man hører forsangerens vildt gode stemme, som er en god blanding af det meste. Den Man hører første guitarsolo i sangen, og det er på niveau med de helt store, med samme energi, og en næsten bedre præcision. Guitarsoloen er også forholdsvis lang, men man keder sig bestemt ikke. Det næste nummer, "Things We Believe In", er der dog ingen guitarsolo i, men her er det trommeslageren der spiller med musklerne. Det er også den første sang i mid-tempo, men det gør den bestemt ikke værre. Den har, som en hel del af sangene, et catchy omkvæd, og er så velspillet og velsunget at det halve kunne være nok. "The Ice Kings" er albummets første stille nummer, og der er bestemt ikke dømt kedsomhed. Her er deres evne til at skabe atmosfære virkelig kommet til udtryk, og det i sådan grad at man bliver helt rørt. Her tager klaver elguitarens plads gennem det meste af sangen, men passer super godt ind i sangen, i modsætning til hvad elguitaren ville. Klaveret hører man først til igen i sidste nummer, som også er virkelig smukt, og har mere atmosfære end "The Ice Kings". Det er desuden en smuk afslutning på albummet, som gør at man får lyst til at høre det hele igen. Desuden skal nummeret "Dying Paradise" også lige nævnes, på grund af dens vildt fede riff, og episk symfonsike omkvæd. Generelt er det nummer det hele med lidt ekstra til.

Orden Ogan har den her evne til at gøre næsten hvad som helst atmosfærisk og super fedt på samme tid. Den evne er de gennem årene blevet bedre til at sende ud til lytteren gennem deres musik, og deres dygtighed på deres instrumenter. To The End er efter min mening deres bedste album til dato, og hvis den udvikling fortsætter, kan jeg slet ikke forestille mig hvor godt deres næste album bliver. To The End har alle elementer, der skal til for at lave et godt power metal album, samt endnu mere, der gør albummet unikt, og giver lytteren en fantastisk oplevelse.

Trackliste 01. The Frozen Few 02. To The End 03. The Things We Believe In 04. Land Of The Dead 05. The Ice Kings 06. Till The Stars Cry Out 07. This World Of Ice 08. Dying Paradise 09. Mystic Symphony 10. Angels War 11. Take This Light

Things We Believe In var den første single fra albummet, og efter min mening et rigtig godt valg.