Omnium Gatherum - The Burning Cold

The Burning Cold

Genrer:Melodisk Death Metal, Progressive Death Metal

Omnium the Gatherum

Omnium Gatherum, latin for ”sammensurium”, har siden ’97 høvlet afsted på deres rensdyrtrukne slæde uden at se sig tilbage. Som et stolt grantræ fra det nordligste Lapland har de mange, lange rødder, der stikker dybt ned i den skandinaviske melodød, men det er ikke den eneste muldjord, de har gang i. The Burning Cold er deres ottende udspil, og det er tydeligt, at planen har været, at hvert nummer skal være en overraskelse, der efterlader en tilbage, mumlende: ”Det var lige godt satans…!”

Sig det med keyboard

The Burning Cold er i sandhed et sammensurium, men på den gode måde, så vi er måske nok nærmere ude i, at det er et veritabelt overflødighedshorn. Udover at de finske herrer er uhyre talentfulde musikanter, så er deres evner som sangskrivere og komponister også uovertrufne, ellers var deres koncept med at blande alverdens genrer og lyde faldet til jorden som en alt for fuld onkel til en julefrokost. Den eneste røde tråd i deres musik er deres nationalitet. Og nej, inden du får dit medlemsblad fra Antifa galt i halsen, så er det ikke ment, som at de trasker rundt i Hugo Boss-uniformer med en kronisk strakt venstre arm. Nej, det skal forstås således, at når det kommer til skandinavisk metal, så er man aldrig i tvivl om, hvorvidt at et band er fra Norge, Sverige eller Finland, og Omnium Gatherum kunne ikke lyde mere finske, selvom at de så indspillede deres plader i en sauna med en promille, der skulle måles i procenter. Det der skaber den klassiske finske lyd, er hvinende guitarer og en idiot-savant på keyboard, og Omnium Gatherum har begge dele.

Det eneste minus er Jukka Pelkonens vokal, der til tider bliver lige gumpetung nok – der går simpelthen for meget Cookie Monster i den. Men heldigvis er den aldrig isoleret, og der er ofte lange passager, hvor han ikke siger et kvæk, så man lærer hurtigt at tolerere den, men man kommer dog aldrig helt til at acceptere den. Det til trods for at han viser, at han kan mere end bare at øffe, fx på nummeret ”Over the Battlefield”, hvor han kaster sig ud i noget skønsang, hvilket faktisk giver en uventet og udmærket kant til nummeret, men der mangler altså ét eller andet. Når man laver musik, der er så sprælsk og impulsiv, så skal man altså også have en vokal, der er ligeså omstillingsparat. Jeg kommer til at tænke på fx Tomi Joutsen fra Amorphis, hans stemme ville være perfekt til Omnium Gatherum, men omvendt så ville de nok bare lyde præcis som Amorphis gør det.

Så tæt på!

The Burning Cold er et mageløst album. Alt det instrumentale fungerer, så på det punkt går kabalen simpelthen op. Selv den måde, at de har fået flettet albumtitlen ind, således at intronummeret er The Burning og outtroen er Cold fungerer Det er den slags kælen for detaljerne, der gør, at man kan mærke, at bandleder, Markus Vanhala, er gået all-in, og virkeligt har rusket op i sit band og hanket op i sig selv. Det eneste problem der er, må simpelthen være vokalen, der bare ikke er i samme liga som resten af bandet, og det er en skam, for de er så tæt på perfektion som man kan komme, men alligevel så langt fra.

1. The Burning
  2. Gods Go First
  3. Refining Fire