Norther - Circle Regenerated

Circle Regenerated

Genrer:Melodisk Death Metal, Death metal

Circle Regenerated er det finske band Northers sjette album. I forbindelse med denne nye skive har bandet gennemgået en udskiftning af vokal og guitarist Petri Lindroos. Ham har Norther valgt valgt at udskifte med to nye medlemmer, nemlig den tidligere Imperanon frontmand Aleksi Sihvonen og Naildown guitaristen Danie Fredyburg. Norther blav dannet tilbage i 2000, hvor bandet startede med at spille en blanding af death/ black metal, men stilen er efterhånden blevet ændret, så Circle Regenerated befinder sig i den mere melodiske del af dødsmetallen. Jeg kender lidt til Northers på forhånd, og de numre jeg tidligere har hørt var rigtig fede. Så det var med en hvis forventning at Circle Regerated blev sat på.

Som tidligere sagt spiller Norther melodisk dødsmetal, med flere episke elementer og med en vokal, som veksler mellem at være helt clean, som man måske kender fra powermetallen, og så en mere hård, hæs vokal. Bandet sammenligner sig selv med de finske brødre fra Children of Bodom. Om denne sammenligning holder, skal jeg lade andre bedømme. Udover den skiftende vokal, er musikken en veksling af hurtige riffs og episke dimensioner som fx Keep of Kalessin og mere rolige passager. Desuden har bandet på Circle Regenerated valgt at bruge et kor på flere af albummets skæringer, hvilket både er med til at give musikken en ekstra dimension, men som jeg til tider også synes, fuldstændig er med til at ødelægge numrene. Og det leder mig frem til min personlige bedømmelse af pladen.

Jeg må indrømme, at jeg har lidt svært ved at finde ud af, hvad jeg skal synes om Circle Regenerated. På den ene side fungerer musikken og instrumenter rigtig godt. Norther formår virkelig på dette album at lave de rigtige sammensætninger, hvilket er en forbedring i forhold til tidligere Norther udgivelser. Her synes jeg, at musikken ofte var lidt rodet, og manglede en fælles struktur. Hvad angår vokalen synes jeg, at når Aleksi Sihvonen får lov at skrige igennem, formår Norther virkelig at løfte sig op på et højere plan. Til gengæld er jeg på ingen måder fan af den cleane vokal, og det ret irreterrende kor som optræder flere steder på skiven. Det virker på mig som om, at bandet ikke helt har fundet sin plads, og hvad der skulle have været et sikkert stilskift over i den melodiske metal, bliver Circle Regenerated i stedet en rodet affære af powermetal, melodisk metal og visse black elementer.

Jeg må sige, at jeg foretrækker de tidligere skiver fra Norther. Normalt er jeg kun positiv når et band går nye veje og udvikler sig, men jeg synes at det skifte Norther har lavet, fuldstændig ødelægger de positive elementer, som jeg synes bandet havde før. Hvor jeg før synes, at Norther var et rigtig godt, stemningsfuldt black/ death band, synes jeg, at den nye skive bliver for kedelig og forudsigelig. Især den cleane vokal og koret trækker ned. Til gengæld trækker de stemningsfulde passager og gode sammensatte musikstykker op, og blandet med en vokal som er fed når ellers Aleksi Sihvonen får lov at give den gas i den brutale ende af skalaen, får pladen alligevel 60 %.