Mushroomhead - A Wonderful Life

A Wonderful Life

Genre:Industrial metal
Antal numre:17

Maskebal i kopirummet

Udklædning eller maskering er ikke noget nyt fænomen i rocken og metallens verden. Kiss har gjort det siden tidernes morgen, Gwar tog det til det ekstreme med deres overdrevne barbar-aliens, og senest har Ghosts okkulte katolicismekluns taget verden med storm. Men lur mig, om der ikke har været adskillige bands før Kiss, der har eksperimenteret med udklædning. Så kan vi ikke alle sammen blive enige om at stoppe med at på nogen måde antyde, at Mushroomhead har stjålet Slipknots gimmick med masker? Specielt hvis det viser sig, at Slipknots halvkedelige We Are Not Your Kind er ringere end Mushroomheads seneste skive A Wonderful Life.

Det klør alle de rigtige steder, det gør bare lidt for ondt

Mushroomhead har aldrig været et band med et specielt stabilt lineup, og selvfølgelig er A Wonderful Life heller ingen undtagelse. Værd at nævne i denne omgang udskiftningsroulette er, at to af bandets vokalister Waylon Reavis og medstifter Jeffrey Hatrix har forladt karnevallet. Dog har bandet for første gang fået en kvindelig vokalist i form af Jackie LaPonza, hvilket, i hvert fald på papiret, kunne give et frisk pust til Mushroomheads industrielle elektrohærg. Ja, hun er gift med grundlægger Steve Felton, så det er da muligt, at man kan ane nepotismen i det fjerne.

A Wonderful Life lyder på mange måder som en hyldestplade til lyden og de bands, der opstod sammen med og i kølvandet på Mushroomhead. Reanimerede Static-X får et anerkendende nik på ”A Requiem for Tomorrow”, der sparker pladen i gang med sine hårdt pumpende industrielle rytmer. ”The Heresy” og ”11th Hour”, der med sine melankolske klavermelodier, storslåede omkvæd og Jackie LaPonzas sorgfyldte vokal, nærmest skriger Evanescence. Derudover fremviser ”I Am the One” de få positive ting, nu-metallen bragte med sig eksemplarisk i form af dundrende bastoner og omkvædets hvinende aggressive toner, der vækker minder fra Korn og Slipknots spæde start. Linkin Park, System of a Down og sågar Avenged Sevenfold vifter også af og til med flaget igennem pladens 17 numre. Men man skal ikke blankt afvise A Wonderful Life som en omgang opkast af blandede populærmetalbolsjer fra årtusindeskiftet. Mushroomhead har i 27 år pudset og poleret deres dystopiske elektronica-inficerede industrial metal, og nu er tiden til at vise, hvem der egentlig var forgangsband for metallen omkring årtusindeskiftet.

Men Mushroomheads nostalgitrip er desværre ramt af det moderne fænomen inklusion, og nummeret ”Carry On” er i helt tråd med Crazy Towns jammerlige balladeagtige raprock, der burde have været begravet med nullerne. Andre balladeelementer mindre spændende end demineraliseret vand er også at finde på pladen, men de formår som regel at redde sig selv med interessante omkvæd og mellemspil. Nepotismeteorien bliver dog yderlige bekræftet, da Jackie LaPonzas bidrag udelukkende består af et par omkvæd og kor. Det er, hvad man forventer af en gæstesanger, og ikke af et fuldgyldigt medlem. Stram op, Mushroomhead – og nu I er i gang, så havde det klædt jer at finde en anden producer end technoens svar på Bob Rock. Tromme, bas og tramp er lige lovlig dominerende i lydbilledet.

Gode minder fra en svunden tid

Skulle man vælge et band til at opsummere lyden af populær metal i nullerne, så er Mushroomhead sandsynligvis det bedste bud. A Wonderful Life har inviteret alle, man overhovedet kan forestille sig, og trækker dem glimrende igennem deres dystopiske industrial cirkus. Det havde dog været klart at foretrække, hvis bandet havde sorteret de følsomme ballader fra og i stedet givet nytilkommer LaPonza lidt mere plads. Derudover drukner der en hel detaljer i produktionen, der favoriserer de tunge toner lige lovlig meget. Det giver lidt skår i nostalgien, men det er bestemt muligt at lukke øjnene og mindes de gode stunder fra 2000 til 2010.

1. A Requiem for Tomorrow
  2. Madness Within
  3. Seen It All