H.E.R.O. - Alternate Realities

Alternate Realities

Genre:Hard rock

Brugervurdering: 4/10 baseret på 1 stemme.

Ondt blod og science fiction

Det er ikke mere end to år siden, at H.E.R.O. udgav Bad Blood, som umiddelbart ikke skabte den store begejstring her på sitet. Bandet skulle efter sigende have skruet markant op for både det hårde og bløde, hvilket albummet Alternate Realities er resultatet af. Sidste gang lykkedes det ikke helt effektivt med en sangskrivning og -struktur, der gik lidt for meget i ring, men meget kan der ske på et par år, så lad os dykke ned i det.

Den rette balance

H.E.R.O. er efterhånden ved at få sit gennembrud herhjemme i andedammen, og der er rig mulighed for at opleve dem live det næste stykke tid. Der skal dog heller ikke herske tvivl om, at de er de pæne drenge i klassen, der trækker alle poppens facetter ind i rockens univers. Det er en svær kunst at mestre og særlig svært at skille sig ud, fordi der er så mange om buddet.

Bandet viser dog langt mere gennemslagskraft og pondus på Alternate Realities end de to foregående. Det er der to væsentlige grunde til: Den ene del er, at den instrumentelle del er langt mere spændende og legende, og de kommer til tider med et helt andet udtryk, end vi har hørt fra dem før. Den anden grund er, at sangskrivningen simpelthen bare er bedre – både på det instrumentelle og melodiøse plan.

”Gravity” åbner pladen med et simpelt og tungt riff med et udtryk, der sender venlige tanker til kollegaerne fra Vola. Og det klæder H.E.R.O. at spille tungt. Der bliver lagt en masse små detaljer på i produktionen, og bandet varierer rytmikken og instrumenteringen, hvilket gør nummeret langt mere spændende at lytte til. Det er noget, der har været lidt en mangelvare tidligere. I det hele taget er det nogle stærke, velskrevne sange, der pryder albummet – dog nogle gange med fare for, at det hele bliver lidt for pænt og velskrevet. Dog synes jeg, at de formår at overraske på flere måder med nogle ting, der tager sangene lidt uventede steder hen: både breakdownet i ”Gravity” og C-stykket i ”Never Be the Same”, der giver nummeret en mere flydende og opløftende stemning. Ligeledes ”Personal”, der balancerer fortrinligt mellem det poppede og rockede udtryk uden at blive for cheesy.

Der er dog også visse ting, der ikke helt fungerer på Alternate Realities. Det er til dels den måde, sangene er fordelt på albummet på, fordi alt det bedste ligger i starten. De sidste tre numre rummer hverken samme gennemslagskraft eller stærke hooks. Og det er ærgerligt, når deres musik primært er drevet af stærke hooks. ”Monster” er skåret efter den klassiske MyRock-formel, og når man har hørt det første minut, ved man også, hvordan resten af sangen kommer til at lyde. ”Bring Me Back to Life” bliver også alt for triviel at lytte til, og balladen ”Heavy Heart” er en ærgerlig måde at slutte albummet af på.

Mindre stadionrock, mere Batman

Jeg må sige, at jeg er positivt overrasket over Alternate Realities. H.E.R.O. viser en udvikling både musikalsk og som sangskrivere, og Alternate Realities er et stærkt album. Selvom det stadig, en gang imellem, går hen og bliver lidt for forudsigelig stadionrock, så har de langt flere stærke sange end på Bad Blood. Det klæder dem at spille tungere, og det klæder dem at bevæge sig ud på dybere vand og bringe nogle andre dimensioner ind i musikken – lad det fortsætte sådan.

1. Gravity
  2. Lead The Blind
  3. Never Be The Same