Helker - Somewhere In The Circle

Somewhere In The Circle

Genre:Power metal

Brugervurdering: 10/10 baseret på 1 stemme.

Argentinsk Power Metal med en tilbagevendt Dio ved roret.

Somewhere in the Circle er Power Metal fra Argentinske Helker. Det her er deres fjerde album, og det første med selskabet AFM Record, og med det her album arbejder de på at bryde ud af Sydamerika.

Der er ingen tvivl om at det er Power Metal, men gennem mange af sangene på albummet, er der også et lidt tungere og mere groovet billede. Det trækker albummet lidt ned i tempo og sørger for at det ikke flyver helt væk. Det giver en god effekt på albummet at det er lidt tungere, og giver lidt deres egen niche, og det fungerer rigtig godt. Efter min mening er det stærkeste nummer på pladen "Begging for Forgiveness". Den inkorporerer både det tunge og groovet, mens i soloen bevæger nummeret sig over i det lidt lettere, for derefter at skrue op for tempoet til sidst. Det er flot eksempel på stilskift og det er velvalgt. Og det kan virkelig høres at forsanger Diego Valdezs største helt er Dio. Han har ret meget af Dios klang i hans stemme som han udnytter fabelagtigt. Der er kun få steder hvor han virkelig presser stemmen til kanten.

Hvis du kan lide soloer, så er der helt sikkert noget for din smag på Somewhere in the Circle, for albummet er spækket med soloer, der er ikke ét nummer uden. Og der er lidt af en hver art. Der er lidt shredding på "At the End of the Journey" og "Ghost From the Past". Lidt liren skalaer af på "No Chance to be Reborn" og mere melodisk på "Just be Yourself". Den bedste solo findes på nummeret "Flying". Den solo passer så fantastisk til sangen. Den er meget melodiøs men uden at blive for simpel og kedelig.

Til trods for deres stil, den genkendelige og næsten savnede vokal, og de for det meste lækre soloer, så er der ingen nummer på pladen der virkelig slår igennem og skiller sig ud fra så meget andet power metal. Det minder bare lidt for meget om andet. På den anden side er der heller ikke nogen sange der falder fuldstændig igennem og fejler. Jeg er sikker på Helker sagtens gå ryste lidt op i Power Metal verdenen og vise at Sydamerika også har noget at byde på.

No Change to Be Reborn er et af de numre på pladen der bedst gennemfører, den lidt tungere og mere riffet stil.

1. Modern Roman Circus
  2. Just be Yourself