Genocide Doctrine - Sleepers

Sleepers

Genrer:Grindcore, Death metal

Brugervurdering: 8/10 baseret på 2 stemmer.

Et CV, der garanterer ansættelse

Grindcore har aldrig været og bliver nok aldrig den populære dreng i metalklassen, den titel har død og thrash slåsset om siden tidernes morgen. Dette har dog ikke stoppet Genocide Doctrine i at kaste sig over grinden, som Tony Montana kaster sig over en bunke kokain. Og de har som et dansk band i et CV, de kan være meget stolte af. I juni 2022 varmede de op for Pupil Slicer – et af de mest interessante navne på den internationale grind-scene. Samme år spillede de på Copenhagen Metal Fest, blev udnævnt til Årets Danske Håb i Detektoren og i marts i år varmede de op for et af gore-grindens største navne – Gutalax. Så hvad er næste skridt? Det er selvfølgelig en fuldlængde, og den hedder Sleepers og er på gaden 21. april.

Dejlig dissonant dansk deathgrind

Som det var tilfældet med sidste års ep Genocide Doctrine, så er det stadig deathgrind med tryk på grind, som bandet begiver sig ud i. Her på Sleepers lyder det dog til, at det dødsmetalliske aspekt bliver udforsket en del mere end på ep'en. Sandsynligvis takket være nyeste medlem – bassist Thomas Fischer, som også slår sine folder i det danske tekniske dødsmetalorkester Dysgnostic.

Inden nogen dog begynder at ryste i bukserne over, at Genocide Doctrine er gået på kompromis med grinden, så er åbneren "Nuclear Salvation" en flyveskalle direkte i skærmen af en panserværnsraket. Her er ingen medlidenhed eller medmenneskelighed, kun grind. Sammen med "Monuments to Failure" og titelnummeret udgør de en treenighed af altoverskyggende væmmelse over for den menneskelige race og et dybfølt ønske om at udslette denne fra jordens overflade og derefter lade verden gå til grunde.

Altødelæggende destruktion kan dog godt virke lidt retningsløs, så hvad bedre end dejlig dissonant dødsmetal til at agere kompas? I et let simplificeret grind-perspektiv trækker "Gouged", "Embrace the Descent" og ”Bllinders” tydelige tråde til blandt andet Ulcerate, Altarage og, ja, Dysgnostic. Disse ubehagelige riffs giver dig ikke bare retning, men et decideret hadsk fokus på Genocide Doctrines stakkels lyttere. Ikke nok med, at menneskeheden og jorden skal udraderes, det er direkte din skyld, og alt hvad du har kært, er du tvangsindlagt til at se blive reduceret til støv for øjnene af dig. Men inden du tager dig selv af dage, så giver ”Barren” dig den sidste kindhest. Efter 18 minutters hæsblæsende menneskefjendsk grind lukker nummeret pladen med nærmest smuk og atmosfærisk dyster doom, som for alvor pointerer, at verden er tom og øde, og du skal tilbringe resten af evigheden med at vandre fortabt blandt fortidens skeletter. En perfekt afslutning på en voldsom plade. Sleepers er i den grad spækket med lækre masochistiske vuggeviser perfekt til at pleje vores værste mareridt med.

Pladen har dog cirka to og et halvt minuts minus ved navn "Discipline the Lesser". Et nummer, der også var at finde på ep’en. Det er ikke et dårligt nummer, og det passer glimrende på pladen, men når Sleepers kun varer 22 minutter, så synes jeg ikke, at 22 "nye" minutter er for meget at forlange.

Musik, der kan afskrække svenskere fra at gå over isen

Skulle man være i tvivl, så er Sleepers death-grind af en kvalitet, der sjældent ses herhjemme – bevares, al god dansk death-grind kan ikke engang fylde en halv dag på en festival. Men Genocide Doctrine har endnu en gang bevist, at det ikke kun er Sverige og Finland med Rotten Sound, Gadget og Nasum, der kan promovere sig som skandinaviske ambassadører for god gedigen grind. Og som prikken over i’et så er dissonant død også mere interessant end udpinte HM-2-pedaler.

1. Nuclear Salvation
  2. Monuments to Failure
  3. Undeniable Greed