Megadeth og Diamond Head

Store Vega, København V

Klassens sure og bitre knægt, Dave Mustaine, var sammen med hans livsværk, Megadeth, kommet til byen – og han blev vel mødt af et udsolgt Vega der nærmest hylede ham som en anden frelser. Det har jeg fuld forståelse for, da jeg selv var godt gearet op til at deltage i festen. På scenen var Dave dog ikke en mand af mange ord, og der gik vel en fire numres tid før der så meget som overhovedet blev hilst på publikum – lidt sjovt når man tænker på den ordstrøm der ellers vælter ud af manden – oftest som mere eller mindre ugennemtænkte tilsvininger rettet mod kolleger i branchen. Tudefjæs eller ej – jeg har nu moret mig ganske glimrende over mandens utilregnelige væremåde.

Denne aften var musikken dog i fokus, og godt for det samme da Megadeth har ustyrligt mange guldklumper på samvittigheden – og jeg viste godt at jeg ikke ville få alt hvad jeg bad om. F.eks har jeg aldrig fattet, at folk generelt bare IKKE fatter "Risk" albummet fra 1999. Det gør Mustaine åbenbart heller ikke længere, for så vidt jeg husker blev den totalt overset ved koncerten… men jeg kan tage fejl, da jeg blev godt pløret hen mod slutningen. Til gengæld husker jeg glimrende "Hangar 18", "Darkest Hour" og "Angry Again" som er blandt mine absolutte favoritter. Det nye megafede album "The System Has Failed" var også godt repræsenteret med hele fem numre, som "Blackmail The Universe" (der åbnede ballet), "Kick The Chair", "Die Dead Enough", "Back In The Day" og "Of Mice And Men" der blev dedikeret til nyligt dræbte Dimebag Darrel.
Ud over det må man sige at den nye konstellation af Megadeth fungerer upåklageligt, som for tiden består af Glen Drover (King Diamond/Eidolon) på guitar, James MacDonough (Iced Earth) på bass samt tilbagevendende Nick Menza på trommer (nej, Shawn Drover, Eidolon, -red). Lyden var tæt på tiptop, bortset fra at Mustaine’s vokal nogen gange var lidt for lav. Alt i alt en koncert der til fulde indfriede mine forventninger, og det skulle være mig en fryd at fange dem på en festival eller to her til sommer.