Junkyard Drive @ Sebastian Dammark
Junkyard Drive @ Sebastian Dammark

Jailbreak 2024 - Junkyard Drive

Fængslet, Horsens

-

A Match Made in Heaven

Når man taler dansk rock fra nyere tid, kan man ikke komme udenom roskildegutterne fra Junkyard Drive, der har været aktive siden 2014 og har fire langspillere bag sig. Så med kompromisløs og uforfalsket hardrock passer de perfekt til Jailbreaks koncept og årets lineup, hvilket blev helt tydeligt under denne koncert.

Junkyard Drive @ Sebastian Dammark

Who are you, Mr. Rock n’ Roll?

Præcis som planlagt indtog Junkyard Drive scenen klokken kvart i seks med selvtillid samt et sprudlende overskud og lagde ud med nummeret “Pipe Down” fra deres nyeste udgivelse, Look At Me Now, hvor lyden bare var fænomenal. Kristian Johansens vokal gik perfekt igennem, og instrumentsporet stod skarpt og præcist. Under denne optræden var det særligt bandets nye plade, der var i fokus, så der blev spillet hele syv numre fra denne. Under hele sin optræden leverede bandet en helt sublim og medrivende performance, der blev forstærket af medbragte ildmaskiner på scenekanten. Bandets professionalisme blev yderligere bevist, da mikrofonen kort svigtede under tredje nummer, “Beauty Fool”, for kvintetten fortsatte ufortrødent og fik med lynets hast fundet en fungerende mikrofon, så sættet kunne afvikles uden yderligere afbrydelser. Efter de første fire sange fra det nye album kunne fans af deres ældre materiale glæde sig, for bandet havde inkorporeret et medley af gamle kendinge som “Mama” og “Pauline”, hvilket efter min mening er en fin idé til en festivaloptræden, der giver mulighed for at præsentere publikum for et bredt udvalg af sange inden for den stramme tidsramme.

Et nummer, hvor de fem bandmedlemmer for alvor overbeviste på deres respektive områder, var syvende sang, “Saw You Hanging There”, hvor de fremmødte blev præsenteret for en flot og varieret vokal, et helt uovertruffet kor af bassist Mikkel Sjus godt suppleret af guitaristerne Kristoffer Kristensen og Oliver Hartmann. Endnu et højdepunkt var “Tearaway”, første single fra Look At Me Now, der er et helt fantastisk energiladet rocknummer drevet af en formidabel rytmesektion med Claus Munch på trommer og Sjus på bas. I det hele taget skal Junkyard Drive havde ros for deres vokalharmonier, der var afstemt helt ned til mindste detalje – intet var overladt til tilfældighederne, og hele deres optræden var topprofessionel. Denne koncert, hvor tiden fløj af sted, blev afsluttet efter en time med “Mr. Rock n’ Roll” udgivet på Electric Love i 2022. Under denne sang blev de fremmødte involveret i forskellige syng-med-aktiviteter, og de to guitarister sprang ned til publikum for at holde gang i festen og afsluttede det hele med et ordentligt smækkys.

Junkyard Drive @ Sebastian Dammark

Vi vil ha' mer'

Alt i alt blev vi præsenteret for en yderst overbevisende performance, så hvis man ligesom undertegnede slet ikke kan få armene ned af lutter begejstring, kan man nå at fange Junkyard Drive på HeadQuarters, Aarhus den 17. oktober, hvor de forhåbentlig spiller flere af deres ældre numre.

Junkyard Drive @ Sebastian Dammark

Sætliste

1. Pipe Down