BAEST af Rolf Meldgaard
BAEST af Rolf Meldgaard · Se flere billeder i galleriet

Jailbreak 2024 - BAEST

Fængslet, Horsens

-

For farlige for farmor

De farlige danske dødsmetallere, der opnåede at rumstere så meget, at de blev inviteret på TV 2’s flødebolle-morgen-TV, var absolut festivalens mest brutale indslag. Testament var hårde, Baest var brutale. Når nu Testament om fredagen havde cementeret, hvordan man skærer sig ud af en fængselscelle med thrashmetal, måtte Baest vise, hvordan de med død kunne lægge fængslet øde.

BAEST af Rolf Meldgaard

New Wave Of Baest Heavy Metal

Det startede lidt uheldigt, idet fortæppet var alt for stort til scenen. Derfor kunne man kun se nederste halvdel af bandlogoet. Og så var der de obligatoriske lydproblemer, der næsten altid præger en udendørskoncert. I det første nummer druknede alt i stortromme. Men det blev hurtigt fixet, og bandet præsenterede sig meget energiske og storsmilende, og de fik endda pladsens hyggeonkler og ditto tanter til at springe lidt venskabeligt rundt.

Der blev dykket ned i den seks år gamle debut, men et nyt ikke-udgivet nummer viste sig at være en stor overraskelse ved at være totalt gammeldags NWOBHM. Blandet med Baests kendetegn var vægten klart placeret tidligt i 80’erne. Det bliver spændende at se, hvad deres næste album bringer.

At guitarist Svend Karlsson har ADHD, er ingen hemmelighed, og der var godt gang i den:

”Start så den vaskemaskine”, brølede sanger DJ Snavs på overdrevet aarhusiansk, hvorpå et muntert cirkelløb startede. Samme vaskemaskine blev sat til igen til slut med DJ Snavs stående i midten. Ud over scenekanten rent fysisk, ja, men publikum kørte efterhånden lidt på pumperne. Det var, som om Baest havde kørt folket ned inden afslutteren. Måske de skulle have afsluttet med deres nye NWOBM-hymne. Det havde været overraskende, sejt og modigt.

BAEST af Rolf Meldgaard

Ferie på cellegangen

Et band lige i den hyggelige midtjyske festivals ånd, på trods af at musikkens brutalitet stak ud i programmet. Der var afgjort både fest og spilleglæde fra scenen. Nok er det autentisk dødsmetal, men det kommer direkte fra fem varme hjerter. Henrettelser blev det ikke til, men der var i stedet munter stemning blandt de dødsdømte.

BAEST af Rolf Meldgaard

8/10