Einherjer, Heidra, Vansind

Einherjer

Spillestedet Stengade, København N

Nordens helte og krigere

Det, der nu er kendt under navnet Spillestedet Stengade, blev i sin tid bygget til at huse Malerforbundet i Danmark og har siden da oplevet diverse opture og nedture. Siden opstarten som spillested for over 50 år siden har en lang række musikere og bands, der senere blev store og kendte, gæstet den legendariske bygning, og det lille koncerthus har således været et vigtigt arnested for dansk musikhistorie. Også denne lørdag aften fik Stengade vigtigt besøg fra det høje nord i form af norske Einherjer, der blev supportet af de to danske bands Heidra og Vansind.

Vansind

Med en del både inden- og udenlandske optrædener bag sig i år indtog de efterhånden rutinerede danske folkmetal-darlings fra Vansind scenen akkompagneret af en passende episk bølgebrusen. Tilbage i januar havde undertegnede haft den store glæde at se bandet optræde på Basaren i Brønderslev. Sammenlignet med det show – hvor de syv folkmetallere allerede gjorde et fortræffeligt arbejde på deres respektive fronter – var det dog især Joachim Asmussen, der var i sit es denne lørdag aften. For særligt under de første par numre var det massive og tydelige growls, der undslap frontmandens strube, hvilket gjorde åbningsnummeret “Grib Til Våben” fra deres anmelderroste debut, Mørket, til en værdig start på denne skønne aften, der sprudlede af musikalsk autenticitet og perfektion. I det hele taget var de tre første numre intet mindre end perfekte, for begge sangstemmer stod tydeligt og lagde sig på musiksporet, der var optimalt mixet. Det var dog ikke kun de auditive aspekter, der var i top, for de syv musikere havde også en vindende og energisk sceneoptræden, som publikum lod sig rive med af. Bassist James Atkin er selvfølgelig en garant for dette, men som sagt var det for undertegnede især Asmussen, som ellers virker meget tilbageholdende, der vandt positiv opmærksomhed, da han stik imod al forventning endda tog sig en lille spadseretur i den begejstrede mængde. På “Den Farefulde Færd” supplerede de to vokalister hinanden, da Asmussen assisterede på clean vokal, hvilket skabte et facetrigt lydbillede. I modsætning til de tre foregående gik sangsporet dog ikke helt så godt igennem, og specielt i verset overdøvede musikken de to sangere en smule. Under hele denne cirka 40 minutter lange koncert beviste Rikke Klint Johansen gang på gang sit musikalske talent og krydrede numrene med flotte passager på keyboard, fløjte og sækkepibe. Dermed viste Vansind i den grad, at de virkelig har noget at byde på, og der er absolut ingen tvivl om, at syvmandsbandet har en meget lys fremtid foran sig.

Sætliste:

1. Grib Til Våben
  2. Blodmosen
  3. Blót
  4. Den Farefulde Færd
  5. Den Første Fejde
  6. Håbet Er Sort
  7. Valborgsnat

9/10

Heidra

Efter den kæmpemæssige succes til Vinter Metal 2024 havde denne anmelder naturligvis set frem til at opleve Heidra live igen – og denne gang på københavnernes hjemmebane. Gensynsglæden var da også stor, da “Price In Blood” på velafstemt vis drønede ud gennem højtalerne, og lytterne blev mødt af en massiv, men alligevel klar lyd, hvor særligt Carlos G.R. og Jardén Schlesingers knivskarpe riffeksekvering var iørefaldende. Men også Morten Brylds clean vokal, der har en prominent rolle i denne sang, sad lige i skabet. Der fulgte endnu en af de ældre sange, der dog overhovedet ikke føltes støvet, for “Lady of the Shade” er en klassiker i min bog, og den blev fremført på lige så elegant vis som sin forgænger. Det var dog ikke kun de gamle sange, der var blevet fundet frem denne lørdag aften – også “Dusk” fra 2022 havde fundet vejen til aftenens sætliste, og den er altid en garanti for fællesdans og fællessang. Så da spørgsmålet efter denne lød: “Kan I klare mere?”, var det selvfølgelig et stort “JA”, der tonede fra gulvet. Det samme gjaldt for spørgsmålet “Kan James også klare mere?”. Og med det fortsatte dansen med “Wolfborn Rising”, hvor James Atkin viste, hvor parat han virkelig var, for basspillet på denne var tonstungt og udløste “James”-tilråb fra den fremmødte fanskare. “The Eyes of Giants”, sættets andensidste nummer, klarede gruppen også med bravur, og Frederik Weiles trommer supplerede flot den vaskeægte og højt elskede powermetalguitar. Det 40 minutter lange sæt blev afsluttet med koncertens ultimative højdepunkt, “To Hell Or Kingdom Come”, der aldrig har lydt mere farlig. Imponerende i den forbindelse var de velafstemte growls, hvor både de høje og lave registre blev ramt af henholdsvis Bryld og Atkin. Kombinationen af de to yderst forskellige stemmer skabte et facetrigt og helstøbt lydbillede, der bare fungerede. Jeg kan således med glæde forkynde, at Heidra fortsætter den gode stime og endnu en gang leverede et forrygende liveshow.

Sætliste:

1. Price In Blood
  2. Lady Of The Shade
  3. Dusk
  4. Wolfborn Rising
  5. Betrayal
  6. The Eyes Of Giants
  7. To Hell Or Kingdom Come

9/10

Einherjer

Klokken 22.40 trådte norske Einherjer for første gang i 23 år ind på en københavnsk scene og startede med “The Blood and The Iron”, åbningsnummeret på deres nyeste udspil, North Star fra 2021, der med sine iørefaldende riffs lagde et godt grundlag for headlinerens lidt over en time lange show. For at sikre sig, at alle kunne forstå, hvad der blev sagt, spurgte frontmand Frode Glesnes, om aftenens session skulle foregå på engelsk eller norsk. Der var ret stor enighed om, at norsk var det foretrukne. Da det var afklaret, kunne de fire vikinger fortsætte med “Stars”, der ligeledes er fra deres seneste udgivelse. Dette nummer tydeliggør med sin pulserende rytme atter en gang nordmændenes evne til at kombinere en harmonisk atmosfære med bragende midtempo stampere. Kvartettens kompositoriske færdigheder bevistes også på femte sang, “Atter På Malmtings Blodige Voll” fra Einherjers femte studiealbum, Norrøn, udgivet i 2012, hvor den melodiøse guitar leveret af Ole Sønstabø på lead og Tom Enge på rytmeguitar står i skærende kontrast til Glesnes’ rå og barske vokal. En sang, der tog lytteren “til et mere episk hjørne”, var den billedskønne og rørende “Balladen om Bifrost”, hvor Enge perfekt supplerede Glesnes på vokal. I det hele taget var Enge meget præsent på kor og gjorde gennemgående en rigtig fin indsats. Bandet afsluttede denne skønne aften med ørehængeren “Far Far North” fra deres EP af samme navn udgivet i 1997. Dermed havde Einherjer sammensat en sætliste, der ramte bredt i deres diskografi. Og der er slet ingen tvivl om, at bandet har en del fans i Danmark, og at flere af disse havde droppet en aften på sofaen med melodigrandprix for endelig at opleve foregangsmændene inden for vikingemetal live, da de nok ikke var gamle nok til at have været til stede ved koncerten i 2001. Det var en god beslutning, for vi fik serveret et fint og afvekslingsrigt show med et godt udvalg af sange. Der må for Guds skyld ikke gå 23 år, inden de kommer til København igen!

Sætliste:

1. The Blood and the Iron
  2. Stars