Death

Death To All og Obscura

VoxHall, Aarhus C

Et godkendt djævletegn fra helvede

Vi kan allerede starte ud med det sige, at Death, er skaberne af dødsmetal genren. Med deres groteske tekster og geniale riffs, tog de metal verdenen med storm. Hovedmanden eller geniet bag, Chuck Schuldiner, har inspireret stort set alle moderne metal guitarister og defineret genren. Schuldiner døde desværre af hjernekræft den 13. december 2001, og Death gik herefter i opløsning. Formationen fra den legendariske Human plade, valgte at gendannes under bandnavnet Death DTA (Death To All) og havde valgt Voxhall, som den eneste koncert i Skandinavien.

DarkRise

Jeg havde ikke haft tid til at tjekke det første opvarmningsband ud før koncerten, så jeg håbede ikke, at jeg ville blive skuffet. Første band på scenen i aften var DarkRise fra Schweiz. Jeg havde før koncerten fået at vide, at det var en form for populær brutal deathmetal, så jeg var lidt spændt på at se hvordan det ville ende.
Desværre efter meget kort tid gik det op for mig, at de var ubeskrivelige uinteressante. De spillede dødsmetal som alle andre bands i verden gør nu om dage, og der var alt for få store øjeblikke under deres koncert, så når der endelig kom noget spændende, så blev det hurtigt ødelagt af deres alt for klichéprægede riffs, trommespil og vokal. Som om det ikke var slemt nok i forvejen, så var lyden også ubeskriveligt mudret. Jeg gik efter et par numre, da jeg ikke kunne klare at lytte til dette bras mere.

2/10

Obscura

Efter en meget velfortjent ølpause, gik jeg indenfor igen, og fik mig en god plads til at vidne det tyske band Obscura. Jeg er trommeslager, så at se en af mine favorit trommeslagere Hannes Grossmann spille så ubeskriveligt tight på trommerne gjorde et stort indtryk på mig. Bandet startede med det geniale nummer "Anticosmic Overload" og det kørte bare derfra. Obscura er utrolig tekniske og man skulle næsten tro at de har studeret deres instrumenter når de spiller deres soloer, som om at det var det nemmeste nogensinde.
Bandet tog en lille pause fra scenen og gav Grossmann plads til at få en lille trommesolo, som smadrede hele Voxhall, og det kæmpe brøl fra publikum var velfortjent. Lyden var blevet virkelig bedre end den var under DarkRise. Bandet spillede numre fra begge plader og vi var så heldige, at vi fik en smagsprøve af et nyt Obscura nummer. Mere er der ikke at sige end Obscura var den perfekte opvarmning på denne tour.

9/10

Death DTA (Death To All)

Hele Voxhall var nu fyldt op. Jeg tror aldrig jeg har set så mange mænd i 40'erne iført Death trøjer. Bandet gik på til tonerne af "Flattering Of Emotions" og hele salen kogte over. Det var spektakulært at se på, når man kunne se den ældste gut, og det yngste barn gå fuldstændig amok til Chuck Schuldiners mesterværker.

Bandet snakkede ikke så meget under koncerten men bassisten Steve Digorgio tog mikrofonen og fortalte os hvor fantastisk det var at være i Danmark og hylde deres afdøde ven Chuck Schuldiners musik. Bandet kørte videre med numre som "Leprosy", "Left To Die", "Spirit Crusher" og "Lack Of Comprehension". Under alle disse numre stod alle rundt om mig og skreg med på teksterne. Alle fik et gigantisk nostalgisk trip, og Chuck Schuldiners numre er nu blevet en slags nationalsange for mange metalhoveder.

Efter et par numre gik bandet af scenen og en skærm rullede ned fra loftet, og vi fik vist et par klip af Schuldiner, da de optog "Human" pladen, og et par billeder fra hans barndom. Det blev ganske emotionelt og tankevækkende, at han blot blev 34 år, og efterlod så meget epokegørende materiale.
Bandet gik på igen og vi fik flere af Death's hits fra hele deres bagkatalog. Man skal når man skal, og et besøg på toilettet var selvsagt anledningen til at bandet spillede mit favorit nummer "Crystal Mountain", så jeg spænede ud fra toilettet og begyndte at headbange. Bandet annoncerede, at dette ville være deres sidste nummer, men da nummeret var færdigt, kom de ud og spillede to ekstranumre "Lack Of Comprehension" og "Pull The Plug".

Det kan godt være at Death døde sammen med Chuck Schuldiner, men hans musik vil leve for evigt. Denne koncert beviste hvor stærk musikken er, og hvor stor betydning det har haft for dødsmetal og metal generelt. En genial aften på Voxhall, og en meget spektakulær oplevelse.

Jeg tog hjem meget tilfreds! Det eneste dårlige ved koncerten var det at de ikke spillede nummeret "Symbolic" som sammen med "Crystal Mountain" er mine favorit nummer. Men udover dette, var den en fantastisk aften på Voxhall, og jeg er sikker på at Chuck Schuldiner har givet Death To All et godkendt djævletegn fra helvede.

9/10