CL Photography

Copenhell - Bersærk

Refshaleøen, København K

Ikke helt Bersærk, nok bare mere irriteret.

Ulven var løs

At skulle spille lige efter hovednavnet på en festival er sjældent en opgave for tøsedrenge. Der skal en habil fanbase til og nok folk, som er sultne efter mere. Det var heldigvis tilfældet for Bersærk på tredjedagen af Copenhell. D-A-D var netop gået af scenen, så der var en naturlig gennemstrøm af mennesker foran Hades-scenen. Det er meget minimalistisk, når Bersærk går på scenen, så det var ikke med de store armbevægelser, at kvartetten gik i gang.

CL Photography DK

Ulven var forvirret

Jeg har set Bersærk før, og jeg ved, det er en intens og opslugende oplevelse. Men for at man kan leve sig helt ind i den sindstilstand, som Bersærk kan skabe, er der nogle parametre, som skal være opfyldte. En af de vigtigste parametre er lyden, og den svigtede desværre Bersærk på flere områder denne aften. Guitaren var alt for diskant, og det skar i ørerne. Og samtidig var fuzzeffekten skruet op på 11, hvilket gav en utydelig skarp tone, som ikke var sjov at høre på i ret lang tid ad gangen. Dette er et stort minus i guitardrevet musik, især når man kun har en enkelt guitar at forlade sig på. Til alt dette skal det også føjes, at bassen manglede bund, så det ringede tørt, når stortrommen måtte kompensere for dette.
Casper Popp er nok en af de mest karismatiske frontmænd på den danske metalscene, og han sang fortrinligt denne aften, men der var også lydmæssige udfordringer her. Popps vokal lå udenfor mixet af de tre andre instrumenter, og det lød lidt, som når nogen har lagt underlægningsmusik til en bog, de læser op. Bevares, det kan selvfølgelig have været meningen, men det skabte ikke den helhedsfølelse, som jeg har oplevet hos dem før. Folk tog godt imod dem, men alkohol og det at synge velkendte danske sange har stensikkert også spillet en rolle i denne situation.

CL Photography DK

Ulven var træt

På trods af det ringe vejr, den elendige lyd og det voldsomt sene tidspunkt havde folk en fest, og det hverken kan eller vil jeg tage fra dem. Men jeg tror bestemt, at det kunne have været en vanvittig intens oplevelse på dette tidspunkt, hvis blot lyden havde været markant bedre. For Bersærk fortjener bedre lyd, og den stemning, som de kan skabe, hører bestemt til på en festival. Men for at det kan lade sig gøre, skal det være nogle andre lydfolk, som er på pladsen. Det visuelle udtryk var til gengæld helt i top med hedningefilter på sideskærmene. Men når det er det mest interessante, så er der noget i vejen.

CL Photography DK

CL Photography DK