
Billeder udlånt af Stefan Bruse thor Straten / rockfreaks.net
Dagen efter skandalenatten
Den amerikanske singer-songwriter Zola Jesus var årets ’artist-in-residence’ på A Colossal Weekend. Om natten havde sangeren givet sin performance som Nika, og det udviklede sig til at blive lidt af en skandale på A Colossal Weekend 2025, der skyldtes fulde folk og dårlig planlægning. Ikke mange timer senere stod hun som Zola Jesus klar i Store VEGA, hvor hun skulle fremføre sine sange i selskab med Absalon String Quartet. Og det viste sig at være en meget bedre idé end det, vi havde været vidner til om natten.
Dødsens stille
Tidligere på dagen havde A Colossal Weekend postet et opråb til sine gæster om at være mere stille til koncerterne. Og det må man sige, at folk tog seriøst. Alle hviskede. Selv når de skulle afgive deres bestillinger på alkohol i Store VEGAs bar. Og ingen turde nærmest gå hen over salens trægulv, der havde det med at knirke meget højt. På scenen havde Zola Jesus selskab af Absalon String Quartet, der er et nordisk ensemble bestående af danske, svenske og norske musikere. De blev dannet under Corona lockdown i foråret 2020 og har siden vundet mange flotte kammermusikkonkurrencer. Og strygekvartetten var et fantastisk add on og en smuk opgradering i forhold til Zola Jesus´støj-performance om natten. Det gav for eksempel rigtig god mening, at kvartetten bakkede op på numre som ”Witness” og ”Exhumed” fra albummet Okovi. Det var numre, som levede af strygerne og svingede flot mellem det skønne og det uhyggelige.
Zola Jesus fik også vist sine færdigheder, der dækkede hele sangregistret, og hun kunne med lethed gå fra glasklar vokal til den høje, lyse sopranstemme, vi kender fra opera. Blandt aftenens helt store vokaloplevelser var nummeret ”Night”, der findes på albummet Stridulum fra 2017. Efter en lille halv time, sendte Zola Jesus så strygekvartetten ud til velfortjente klapsalver og satte sig herefter ved pianoet på scenen. Zola Jesus fortsatte nu koncerten med helt nøgne pianoudgaver af ”Soak” og ”Desire”. Især det sidste nummer fik fuldvoksne mænd i battleveste til at stoppe op og få en tåre i øjenkrogen.
Senere hyldede Zola Jesus den afdøde mesterinstruktør, David Lynch, som hun havde haft fornøjelsen af at møde. Med den fine opfordring; ’stay weird’, til alle i salen satte hun gang i sin udgave af ”In Heaven (Lady in the Radiator Song)” fra filmen Eraserhead. Og pludselig hang nogle af nattens oplevelser pludselig sammen … Lynchs ånd var til stede igen, fremmanet af Zola Jesus’ skøre og skæve akkorder. Det hele sluttede af med en ukrainsk sang som en hyldest til de faldne soldater i Ukraine, og alle dem der kæmpede mod fascisme. Og meget symbolsk, og gennemført smukt, så ændrede scenens lys sig til det ukrainske flags farver.
En fin revanche
Koncerten med Zola Jesus og Absalon String Quartet var noget mere tilgængelig end den noisede industrial performance, som Zola Jesus gav om natten under navnet Nika. Sammen med strygekvartetten fik hun en fin revanche, og det gav lidt mere mening, hvorfor hun skulle være årets ’artist in residence’ på A Colossal Weekend.
Billeder udlånt af Stefan Bruse thor Straten / rockfreaks.net