Vinylbanner

Mnemic

Mnemic

Mnemic har just smidt deres 4. fuldlængde på gaden og i det følgende interview kan du få indblik i hvordan processen omkring tilblivelsen af ”Sons Of The System” har været. Bassist Tomas “Obeast” Koefoed giver således sit syn på hvorfor ”Sons Of The System” er blevet så vellykket, som tilfældet er, og løfter samtidig lidt af sløret for hvad fremtidsplanerne for Mnemic indebærer.

Hvilke tanker ligger bag titlen på det nye album, "Sons Of The System"?

Hmmm, for mig er det helt simpelt en lille provokation til alle om at tage stilling til den verden vi lever i. Den skal i hvert fald tolkes derudfra. Det er ikke fordi vi vil til at fortælle folk hvordan de skal tænke rent politisk, men mere ment som et lille "wake up call" til alle om, at man i det mindste gerne må tænke lidt selv og stille sig kritisk til systemet og til de beslutninger, der i mange tilfælde bliver taget lige hen over hovedet på de fleste af os. Vær ikke en søvngænger – eller "søn af systemet" - og derved bare acceptere alting som det er, men forhold dig kritisk til tingene og vær med til at ændre og diskutere de ting du er utilfreds med – uanset hvor du bor i verden.

Hvilke forskelle har der været på sangskrivningen til "Passenger" og "Sons Of The System"?

Jamen, denne gang har vi givet os selv mere ro til at fordybe os i sangskrivningen og give os tid til at arbejde mere i dybden med hver enkelt sang. Vi har ikke samtidigt stået med den ene fod på konstant tourne, som det var tilfældet op til "Passenger" og det har klart gjort en forskel. Vi gearede lidt ned her op til "Sons Of The System", netop for at vi kunne have vores fulde opmærksomhed på sangskrivningen alene. Ja, jeg tror ligefrem vores lidt spredte koncertvirksomhed på det seneste pludselig satte gang i rygterne om, at Mnemic var blevet opløst...haha fantastisk!
Det har nu ikke været på tale på noget tidspunkt. Op til "Sons Of The System" har vi da selvfølgelig arbejdet med tésen om, at vores videre succes i bund og grund var meget afhængig af, at vi leverede et fremragende og velgennemarbejdet 4. album, men det må vi sige at det er lykkedes for os fuldt ud efter hensigten. På "Sons Of The System" er hver enkelt sang er stærk og solid til sidste detalje og der er samtidigt "kælet lidt for alle lækkerierne". Sangene er på mange måder blevet meget mere "episke". Den er i hvert fald allerede en succes – ikke bare hos os selv, men også hos vores pladeselskab Nuclear Blast, vores samarbejdspartnere og de kritikere, der foreløbigt har sniglyttet til cd'en. Så nu er vi meget spændte på at servere den for de nok "hårdeste" kritikere af dem alle (udover os selv) – vores fans – så so far, so good.

I forbindelse med "Passenger" blev Guilaume Bideau hyret efter at musikken var lavet. På "Sons Of The System" har han været en del af bandet under hele processen – hvad har det betydet for albummet og hvad har han kunnet bidrage med i forhold til jeres forrige vokalist?

Guilaume blev sådan set kastet lige fra asken til ilden på "Passenger". Ligeså snart Mnemic havde valgt ham til at være bandets nye sanger i foråret 2006, forlod han hans bandprojekt Scarve i Frankrig og kom nærmest direkte fra vores auditions i Danmark til vores indspilninger i L.A. med kun et par ugers varsel. Det kan måske lyde lidt overmodigt, sådan bare at kaste en ny sanger direkte fra auditions og ind i en indspilningsproces, men det kræver nok en forhistorie:
Vi arbejdede allerede stramt med en strategiplan, der selvfølgelig ikke lige havde kalkuleret med et sangerskift. Vi havde igennem længere tid været meget fokuserede på at bryde igennem på det amerikanske marked, og det er klart, at vi lå i skarp konkurrence med mange andre bl.a. skandinaviske bands, der gerne ville have foden ind derovre.
Mnemic var jo på det tidspunkt pionererne for den nye danske bølge af god, solid kvalitetsmetal, der blomstrede med rasende fart herhjemme i Dannevang. Samtidig var vi nok også det eneste nyere danske metal band, der faktisk gjorde det rigtigt godt i USA på det tidspunkt.
Vores fortsatte popularitet krævede dog på det tidspunkt, at vi konstant skulle være en "nyhed". Vi måtte tournere og spille live konstant og hele tiden pushe for, at vores musikvideoer kunne ligge i jævnlig rotation på alle de store mainstream tv-kanaler, MTV osv. Vi måtte simpelthen lave en masse krumspring for at skabe ny interesse omkring os selv hele tiden og vi havde snart brug for at komme ud med en efterfølger til vores 2 første cd'er "Mechanical Spin Phenomena"(2003) og "The Audio Injected Soul"(2004) og dermed tage mere markedsandel.
Midt i alt det her valgte vores oprindelige sanger Michael Bøgballe jo pludselig at forlade Mnemic i efteråret 2005 for at dedikere sig mere til familielivet. Det var lige få uger op til en USA-tour med svenske Meshuggah og vi andre følte nok, at vi trods en markant ændring af vores billede og stemme udadtil måtte fortsætte med at peake og hurtigt få Mnemic tilbage i kampen.
Vi valgte så straks at tage kontakt til vores svenske ven Tony Jelencovich (Transport League etc.) og ville egentlig indlemme ham som vores nye sanger. Tony takkede ja til den 7 uger lange USA-tour med Meshuggah, der straks efter blev linket til yderligere 3 ugers rundtur i USA med Arch Enemy. Det blev i alt til 10 sammenhængende uger på USA's støvede landeveje med fantastiske oplevelser, shows, fest og ballade næsten hver dag. Som så mange gange før levede vi meget tæt på hinanden i både bus og van og vi måtte skiftevis rejse os fra omgangssyge og influenza..haha.
Sideløbende arbejdede vi jo sådan set allerede med det materiale, der senere skulle blive til "Passenger" og vi støbte planerne til, at indspilningerne til dette 3. album meget nærliggende skulle foregå på amerikansk jord med amerikanske producere. I den naturlige skriveproces pressede vi hurtigt Tony ud i at give et par vokalforslag til det nye materiale, men allerede i starten af 2006 måtte vi melde pas på samarbejdet og gå hver til sit p.g.a. mindre uenigheder af både idemæssig, økonomisk og praktisk karakter. Vi brød dog i fordragelighed og bibeholdte vores venskab. Det fungerede bare ikke gnidningsløst og vores deadlines for vores lille L.A.-indspilningseventyr kom tættere på.
Det var en spændende, men også en utrolig hård tid for bandet, for vi befandt os pludselig i et spil imellem vores (på det tidspunkt) amerikanske manager og den amerikanske afdeling af Nuclear Blast i L.A., så toure, sangskrivning og kommende indspilninger lå oveni hinanden.
Vi måtte straks ud i nye sangerauditions, så vi kunne holde os til planerne, og der meldte sig heldigvis nogle utroligt spændende emner fra ind- og udland, som vi alle inviterede til en lille session i Aalborg. Her markerede Guillaume sig markant og blev hurtigt vores favorit med hans versioner af et par Mnemic klassikere i øvelokalet, hans vokalforslag til noget af det nye materiale og på det næsten obligatoriske besøg i "ga'jen" i Aalborgs natteliv...hehe.
Guillaume viste os, hvor godt han mestrer det der med at skrive og synge både brutal og ren vokal med bid, saft og kraft i, samtidig med at han kan give det hele et solidt harmonisk og melodisk overskud. Vi stod faktisk med en sanger, der rent teknisk havde et meget bredere spekter end Michael - og Michael var vi jo vilde med.
Men da vi så kort tid efter valgte Guillaume som vores nye mand i front, tog vi ham faktisk direkte i studiet ovre i USA og gav ham efter min mening ikke en ordentlig, ærlig chance eller tid nok til at udvikle, videreudvikle og overbygge hans vokaler, melodier og stemmer, som han fik skrevet til vores musik. Det ville man jo normalt kunne gøre igennem en almindelig længerevarende skriveproces, så i bagklogskabens lys kunne et valg om udsættelse af indspilningerne dengang sikkert have løftet "Passenger" endnu højere end den blev. Det er selvfølgelig spekulationer idag, men vi andre havde nok lidt for travlt med at skulle vise alle, at vi var tilbage på banen og havde overvundet krisen og skød måske os selv lidt i foden. Jeg holder meget af "Passenger, misforstå mig ikke. Guillaume gør det imponerende fantastisk med den korte tid han havde til at sætte sin vokal sammen. Han gjorde sgu hvad han kunne med den tid han havde og gjorde det godt.
Men vi skulle nok have sat foden på bremsen og udsat projektet et halvt års tid - også fordi vi jo skulle præsentere vores nye sanger på den bedst mulige måde med denne her cd og vores fans skulle acceptere skiftet....men du ved, når man står midt i det, så smeder man mens jernet er varmt. Pladeselskabet pressede på og vi følte nok mere, at vi havde "brug" for et hurtigt udspil til vores fans. Nok en klassisk fodfejl, for albummet er siden blevet kritiseret af mange og salgstallene kvitterede os med et umiddelbart lavere salg end de 2 første udspil p.g.a. vores hastværk. Det har så heldigvis rettet sig siden, for det er jo faktisk i bund og grund et rigtigt godt album.
Nå, men nu ser vi fremad og vi har arbejdet på en hel anden og mere afslappet måde med "Sons Of The System". Guillaume har endelig fået chancen til at vise endnu MERE end hans fulde potentiale og han er i bedre form end nogensinde, var godt forberedt og stod med et godt gennemarbejdet materiale. Denne gang har han kunne forme vokalen fra første strofe og på "Sons Of The System" har han sågar bidraget med musik, sange, riff og udkast til trommeideer osv. (ligesom han jo egentlig også skrev det grundlæggende til "Meaningless" og "In Control" på "Passenger"). Det hele gør ham mere ret denne her gang. "Sons Of The System" er simpelthen blevet et solidt stykke håndværk – en milepæl for Mnemic.

Hvordan har I på "Sons Of The System" forsøgt at skubbe de musikalske grænser for Mnemic?

Jamen har vi ikke altid skubbet grænser? Vi arbejder jo stadig lidt med de tekniske elementer, men jeg synes, at vi har skrevet decideret "sange" denne her gang i stedet for "riff-kaskader", som også flere anmeldere allerede har bemærket. Med det mener jeg, at det hele er mere helstøbt end nogensinde og stadig flytter grænser for hvem Mnemic er, som vi gjorde det allerede med det 1. album "Mechanical Spin Phenomena". Nyhedsværdien er tilbage, men med et meget bedre og solidt bagland, der hviler mere i sig selv denne gang. Og så har vi igen fået et mesterværk i kraft af Tue Madsens produktion. Han bliver ved med at overraske os positivt.

Hvad er det vigtigste du har lært som musiker i forbindelse med at skrive og indspille "Sons Of The System"?

At jeg stadig kan overraske og udvikle mit spil og at jeg kender mine begrænsninger og mine styrker bedre end nogensinde - både personligt og musikalsk. Jeg lærer altid mig selv bedre at kende igennem sådan en indspilningsproces.
Jeg har faktisk knapt nok deltaget i sangskrivningen denne gang, så det var vigtigt for mig at byde ind med et personligt, solidt og forhåbentlig også interessant basspil, der samtidigt skal være det der stabile link imellem trommer, guitar, vokal osv. Jeg videreudvikler de fleste af mine baslinier udfra de grundønsker, der ligger fra sangskriverne og lægger herefter hele "Bæstet" i bassen.
Ligesom jeg gjorde under vores sessions til "Passenger" i L.A., sad jeg denne gang med de fleste af basindspilningerne selv. Det har flyttet grænser for mit spil, men har også givet mig øjeblikke med sindsoprivende perfektionisme og forsøg på at spille over evne haha...så jeg gemte også lige et par sessions, som jeg kunne indspille i samråd med Tue Madsen. For så fik jeg lige lidt ekstra moralsk support og gode råd de steder det brændte på og lortet kom endelig i kassen hahaha...Tak for det, Tue.

Hvilket nummer på "Sons Of The System" tror du vil overraske lytterne mest? Og hvorfor?

Nok helt sikkert en sang som "March Of The Tripods". Jeg synes det er meget anderledes end noget vi tidligere har lavet, men det holder hele vejen og åbner nye spændende døre i Mnemic's univers. Den er episk og sætter dig straks igang med at skabe en indre film udfra din fantasi. Scener med angst, mystik og absolut horror for det ukendte hehehe....we will allll diiiiiiie!!!

Kan du kort beskrive de numre ("Dreamjunkie", "Judgement Journey" og "Aalborg City") som ikke er med på den ordinære version af "Sons Of The System"?

"DreamJunkie" er en meget melodisk sang. Jeg vil næsten kalde den meget Mnemic'sk. Elementerne er groove, aggression med et sædvanligt touch af melodiøse vers og omkvæd over komplekse stortrommer etc.. Jeg havde egentlig gerne set den som et fast nummer på albummet, men det er meget en "Flow" sang, der præsenterer mange elementer vi måske ofte har benyttet os af. Derfor har vi måske også valgt at lægge den ud som bonus på vores limited editions til de heldige, hardcore Mnemic-fans.
"Judgement Journey" er meget mere aggressiv i sit udtryk. Mere brutal og metal. Kompleksiteterne er der, groovet, sandpapir på vokalen. Vi elsker jo ofte at arbejde nede i brutale vers, der bløder op i mere flow-harmoniske omkvæd, og det er også tilfældet her. Underlige rytmiske sammensætninger igennem mellemstykkerne. Jeg synes igen jeg beskriver en mere typisk Mnemic sang, der her gør sig godt som bonus, da selve albumet "Sons Of The System" er sammensat mere for at bryde med nogle af de typiske Mnemic sange.
"Aalborg City" - klart en "outsider" i det normale Mnemic univers, men hvorfor ikke. Lad os kalde det en ballade. Et mere poetisk indslag, stemning, regnvejr og triste mørke gader. Sange er baseret på en gåtur rundt i Aalborg på en kedelig, grå trist dag, hvor man møder sædvanlighederne, det kendte, rutinerne, tingenes tilstand, stilstand og evig bevægelse. Tjah, den kunne have været et specielt indslag på "Sons Of The System", men er også valgt til at være en lille finurlig overraskelse til bonus-rytterne. Igen et fantastisk anderledes vokalarbejde af Guillaume. Lad dig suge ind, luk øjnene og gå med.

I forbindelse med jeres live-shows har I udviklet et nyt lyd- og billed-"system". Kan du kort beskrive principperne i/tankegangen bag dette? Og hvordan synes du det har fungeret ved de liveshows, hvor I har anvendt det?

Mircea (guitar) har udviklet dette system i hans projektgruppe på universitet med henblik på at vi kan bruge det i vores liveshows og han vil selvfølgelig nok tilbyde softwaren og systemet til andres brug på et senere tidspunkt.
Det er et dynamisk visualsystem baseret på software, hvor parametre og kontrol styres via midi/analoge/fysiske påvirkninger – i vores tilfælde fra Brylle, vores trommeslager.
Disse parametre kan selvfølgelig tilpasses dit brug, som du nu vil have det. Softwaren er i vores tilfælde programmeret til at følge Brylle dynamiske spil ved at respondere med visuelle billedskift, film og grafik, der bliver kastet op på vores bagtæppe via en multimediefremviser. Vi kan via grafikken relatere og underbygge vores sange. Det er fantastisk effektfuldt. Vi tager det selvfølgelig med DMEA i Amager Bio d. 16.Januar, vores DK koncerter i februar og sikkert også fremover, så kom og oplev det.

I har allerede booket en koncertrække med F.U.K.T. i Danmark til foråret. Det er nok ikke den mest åbenlyse tourpakke, så hvordan kom det samarbejde i stand?

Jamen, vi har nok aldrig været bange for at eksperimentere lidt og har aldrig fornægtet vores hang til industrial, elektronisk og lign. Hvad fanden, vi bruger jo mange af elementerne i lagene bag vores metalhegn. F.U.K.T. er drum'n’bass og vi synes det kunne være sjovt at præsentere hinanden i de her koncertrækker, fordi vi begge mener vi har noget at tilbyde hinandens publikum. Vi benytter os selv af "crossover/fusion" imellem mange forskellige stilarter og har jo tidligere samarbejdet omkring elektroniske Mnemic remix med bl.a. Rhys Fulber (Frontline Assembly, Fear Factory etc.) bl.a. "Bloodstained Remix". Senest har vi remixet et par af de nye "Sons Of The System" numre til bonusnumre i samarbejde med Leather Strip. Så da ideerne blev luftet til den her kombi-tour med drum'n’bass bandet F.U.K.T., så lå den lige til højrebenet.

Hvilke planer er der p.t. omkring turné i udlandet? Satser I på at headline eller satses der på at få en support-tjans for et større band?

Mnemic satser ikke så meget på at headline, mere på tours med større bands og så spiller vi samtidigt på festivaler i ind- og udland til sommer. Det er bare med at holde øje med kalenderen, for der sker pludselig ting og sager. Vi har så meget der koger i gryden lige nu og vi har tidligere fået utroligt meget ud af at varme op for nogle af de store kanoner, så det vil vi jo nok også fortsætte med. Når vi nu har kontakterne ville det være dumt ikke at bruge dem, så det bliver spændende. Alle de sidste detaljer skal jo som sædvanlig på plads inden vi løfter sløret.

"Sons Of The System" er jeres fjerde album, og det er ikke unormalt at bands udgiver en DVD med så mange albums i ryggen. Har I på nuværende tidspunkt planer om at udgive en DVD?

Altså det eneste vi foreløbigt udgiver i forbindelse med "Sons Of The System" er en ca. halvtimes bonus DVD fra vores studieindspilninger med lidt interview osv., men indslaget er lavet til de amerikanske specialudgivelser og digipacks og er derfor også på engelsk. Europæerne må desværre foreløbig undvære det på de europæiske versioner, såvidt jeg er informeret. Ellers udover det har vi jo bunker af bånd og materiale fra alle årene og har snakket om DVD så mange gange efterhånden. Vi har ikke lagt den overordnede plan for, hvornår en DVD skal ligge til vores fans. Men vi har efterhånden så mange sjove indslag, der kunne være fede at få et kig på hjemme foran skærmen. Det må blive noget folk foreløbig skal se frem til. Vi har også nogle gange diskuteret det her med, at vi har en slags "skillelinie", da vi skiftede sanger og om det hele derfor ville være interessant. Men det er jo også en historie i sig selv, så vi må se hvad det ender med.

Har du en sidste bemærkning til heavymetal.dk’s læsere?

Jamen vi glæder os bare så meget til at komme tilbage på landevejen og spille for vores fans. Vi har holdt en lang pause op til den her cd, så nu skal vi ud til jer igen. Jeg kan opfordre jer til at komme til DMEA i Amager Bio d. 16. januar 2010 og bakke op om dansk metal. Danish Metal Awards er nok det bedste der er sket for fællesskabet og sammenholdet i dansk metal! Vi ses derude. METAL!

Tilføj kommentar