Wodensthrone - Curse

Curse

Genre:Black metal

Wodensthrone er et britisk black metal band dannet i 2005. Selvom de er et black metal band, har de folk agtige lyriske temaer, som natur, det forhistoriske Storbritannien og hedenskab. Deres andet album hedder Curse, og det har de sluppet godt af sted med.

Albummet starter med en kort, stille intro, hvor der også kommer noget fløjte ind over. Det virker meget smukt, men så kommer den glidende overgang over i andet nummer med et brag. Trommeslageren går rigtig til den, og det ville nok skræmme den nye lytter væk. Men hvis man holder ud, betaler det sig. For bagefter bliver det mere roligt, og der kommer mere struktur i trommerne. Gennem resten af skiven virker musikken ret rolig, og man kan virkelig lukke øjnene og lade sig rive med af musikken. De vilde trommer kommer igen nogle gange, men ikke så meget at man får ondt i ørene. Generelt er trommerne balanceret rigtig godt. Forsangeren laver de meget typiske black metal skrig. Alligevel formår de at få en nærmest dæmonisk effekt, som virker super godt, og giver den helt rigtigt stemning. Denne stemning underbygges af guitaren, som man dog ikke lægger så meget mærke til, men alligevel har de en meget stor effekt. Numrene er meget lange. Det korteste nummer, udover introen, varer næsten 5 minutter og 59 sekunder. Det gør at man ender med at sidde og falde hen. Dette kan både være en positiv og en negativ ting. Man kan blive helt opslugt af stemningen og nærmest glemme tiden, eller, hvis man er en hærdet lytter, går det hen og bliver lidt kedeligt. Deres lyriske temaer får de godt med på en lidt speciel måde. For eksempel er der somme tider en stemme, som lyder som en hedensk præst, og der virker super godt. Søger man på nettet, finder man ud af at der er en keyboardspiller i bandet. Ham hører man ikke det mindste fra, hvilket er lidt ærgerligt. Når han er der, burde man vel også kunne mærke lidt til hans arbejde.

Curse er et rigtig velbalanceret album. Det virker som meget typisk black metal, med lidt små twists hist og her. Det er et super fedt album at starte med hvis man er ny i black metal genren, og jeg vil mene at man godt kan få noget ud af albummet, selvom man er erfaren black metal fan.

Trackliste

1. The Remaining Few

2. Jormungandr