Spheric Universe Experience - The New Eve

The New Eve

Genrer:Prog metal, Prog rock

Lidt for ordinært fransk metal

Spheric Universe Experience har tidligere været synonym med prog-metal, men på dette seneste album, The New Eve, er sangstrukturene blevet lidt mere ligefremme og dermed med mere melodisk fokus – man kan dog stadig høre nogle af prog-tendenserne i især det rytmiske i eksempelvis titelnummeret.

Åbningsnummeret, "Shut Up", har da også mere tyngde end man sædvanligvis ser hos prog-bands, men denne fine tyngde har det med at blive sovset ind i keyboards, hvorved det tunge aspekt mere eller mindre forsvinder helt. Dette er noget der er kendetegnende for andre numre på albummet også, og det er lidt ærgerligt at man ikke får fremhævet denne tyngde ordentligt. I det hele taget fylder keyboard og elektroniske lyde en del på albummets sange og det er ikke noget der som sådan giver noget ekstra til sangene – næsten tværtimod.

Men det er ikke kun på keyboard-siden og en lidt for pæn produktion at albummet ikke holder hele vejen hjem. For det er tydeligt at musikerne er pænt tjekkede, men sangene mangler simpelthen noget memorabelt og sangene bliver generelt for langtrukne p.g.a. diverse soli og manglende melodier. Den obligatoriske ballade ("Angel") gør heller det store væsen af sig i det samlede billede.

Om denne nye musikalske "drejning" er til det bedre skal jeg lade være usagt da jeg ikke har det store kendskab til tidligere udgivelser, men The New Eve står for mig som noget på det jævne uden de store positive eller negative udsving (bortset fra lidt uforklarlig brug af growl i "Self Abuse") idet der ikke rigtig er nogle numre der kan fremhæves.

1. Shut Up
  2. The New Eve
  3. Escape