Et album fra svenskernes trumfkort
Kan man give et band, der opkalder sig selv efter en jernsko, og får stor success, andet end respekt? Det er i hvert fald hvad power-metal bandet Sabaton fortjener, for de fik utrolig hurtigt success. Allerede på deres andet album (som samtidig er deres debut,, åbenbart (en forklaring kan læses på Wikipedia)), lå de i forhandlinger med store internationale labels, og derfra gik det dem godt. Lige indtil efter Coat Of Arms, hvor bandet blev opløst. Forsangeren og bassisten fortsatte dog, fandt nye bandmedlemmer, og stod så med resultatet deraf: Carolus Rex. Den udkom på både svensk og engelsk, og det er den engelske jeg har fået æren af at anmelde.
Albummet ligger, i typisk Sabaton-stil, ud med en intro. Denne er episk og består mest af orkesterlige toner, ikke så meget mere i det. Det eksploderer på andet nummer, hvor trommerne og keyboardet straks går i fuld sving, og man kan næsten ikke sidde stille. I modsætning til andre power metal bands, formår Sabaton at gøre selv sangenes vers spændende, og det ses tydeligt. Man får simpelthen lyst til at høre videre. Senere i sangen fører man også det ganske fine basspil, stærkt efterfulgt af en guitarsolo og keyboardsolo, der næsten blæser en omkuld, og sangen afsluttes lige så kraftfuldt og elegant som den startede. Men kan de så holde den høje standart gennem næste nummer? Det lykkedes, men også kun lige. På "Gott Mit Uns" sætter de tempoet ned, og trommerne spiller ikke så vildt. Det giver den adrenalin som "Lion From The North" skabte, til at falde ned. Den får dog ikke lov til at falde helt i bund, da omkvædene er rigtig solidt spillet og forsangerens kraftige stemme hæver det hele en smule. Man får helt lyst til selv at synge med. På "A Lifttime Of War", som er nummeret efter, falder tempoet helt på gulvet. Vi kommer over i noget følelsesladet sving-fra-side-til-side-musik, med mere violin end guitar. Ser man på sangens tema, ville en vild sang heller ikke passe til, men efter to vildt fede energifyldte numre, virker et stille nummer bare så malplaceret, at man får lyst til at spole videre. Dog er omkvædene så episk skrevet, at man synker ned i sofaen, og alligevel nynner med, og sangen afsluttes med et fade, som virker ganske godt. På næste nummer er vi dog godt med igen. Trommerne hamrer derudaf, og guitaren har erstattet violinerne igen. Sådan fortsætter det frem til titelnummeret "Carolus Rex", hvor tempoet igen sættes ned, men der skrues rigitg højt op for det episke element, som de formår at lave med trommerne. Der er også kor på omkvædet, som sammen med forsangerens stemme, og den velskrevede tekst, giver en gåsehud igen og igen. På "Killing Ground", får gåsehuden dog lov til at hvile sig igen, da det mere er et "normalt" Sabaton-nummer. Det har alle de fine elementer, som Sabaton er kendt for, men bare uden den unikke del, som ellers gennemsyder albummet. Den stiger dog igen, frem til "Ruina Empiri", hvor trommerne igen er nede i tempo, og keyboardet er i front. Til forskel fra deres andre forsøg, virker det rigtig godt her, sammen med den lidt langsommere guitar.
Carolus Rex er Coat Of Arms om igen: Perfekt på næsten alle leder og kanter. Guitaristens spil og soloer, trommernes vildt energiske spil, samtidig med det også fungerer på de stille numre, men det mest imponerende er, hvordan de får forsangerens forholdsvis dybe stemme til at virke så perfekt med resten af musikken. Det, sammen med velspillet musik og power metal, der ikke handler om drager, giver dem ni ud af ti kranier herfra.
Trackliste
Som de fleste læsere sikkert ved, så handler Sabatons sange om krige og den slags. Da jeg følte at jeg fik mest ud af albummet ved at vide hvad sangenes tekster handlede om, så det får i læsere også at vide. Jeg har skrevet det i parentes bag sangtitelen.
1. Dominium Maris Baltici 2. The Lion From the North (Sveriges Gustav Adolphus) 3. Gott Mit Uns (Slaget om Beritenfeld I 1631) 4. A Lifetime Of War (Elendighederne foresaget af 30-års krigen) 5. 1 6 4 8 (Slaget om Prag I 1648) 6. The Carolean's Prayer (Soldaterne under de svenske konger Charles den 11. og Charles den 12.) 7. Carolus Rex (Kroningen og den politik kong Charles den 12. førte) 8. Killing Ground (Slaget om Fraustadt) 9. Poltava (Nederlaget I slaget om Poltava) 10. Long Live The King (Døden og begravelsen af Charles den 12.) 11. Ruina Imperii (Den caroleanske dødsmarch og det svenske imperiums fald)
Hvis man køber bonus track versionen følger der også et ganske fint cover af Amon Amarths "Twilight Of The Thunder God" med.
Carolus Rex er albummets mest unikke nummer.
Kommentarer (1)
Nicolaj
Svensk holder!
Jeg foretrækker selv de svenske udgaver af sangene, der virker som om de først er skrevet på svensk og se overset. Det får også "En livstid i krig" til at komme meget tættere på. "Lejonen från norden" er også fænomenal. Fantastisk album!