Pain spiller koncert på Wacken Open Air 2024.
Pain - You Only Live Twice

You Only Live Twice

/ Warner Music Group · Udkom

Genrer:Industrial metal, Heavy Metal
Spilletid:40.36

Så er det igen blevet tid til et nyt album fra Hypocrisy medlemmet, Peter Tägtgrens hobbyprojekt, Pain. Musikken som Pain leverer på You Only Live Twice, ligger i den industrielle del af metallen, men med en masse referencer til andre dele af heavy genren og rock’n’roll. Det er umiddelbart svært at genre definere albummet fuldstændig, for godt nok er fokus over i den industrielle del af metallen, men bandet bevæger sig på You Only Lives Twice gennem så mange forskellige genre, at det er svært at give et konkret lydbillede. På åbningsnummeret Let Me Out er genren over i synth metallen ala Shade Empire, med en masser af synthesizer og en skrigende, brutal vokal. Næste nummer Feed the Demons får mig straks til at tænke på AC/ DC, hvilket også gælder et nummer som Dirty Woman. Her er fokus på en rock’n’roll lyd med en hæs vokal. På andre nummer bevæger musikken sig over i den mere melodiske metal, og andre steder igen en mere Rammstein lignende lyd. De skiftende lydbilleder, og brug af forskellige genre, skaber et meget varieret lydbillede, med masser af fede skift og guitar riffs. Det er dog den industrielle genre som ligger grundlaget for Pains musik, og de industrielle lydbilleder ligger konstant som et dybere lag under de forskellige numre. Hele vejen igennem, holder Pain gejsten oppe, og jeg sidder på intet tidspunkt og keder mig, mens albummet spiller. Jeg synes, at det er rigtig fedt, hvordan det er lykkedes Pain at varierer numrene på albummet, hvilket er med til at forlænge levetiden for albummet. Til gengæld må jeg også sige, at albummet bliver meget rodet grundet valget af forskellige genre. Når det så er sagt, synes jeg You Only Lives Twice er et særdeles godkendt album, og et album man sagtens kan hører mange gange. Nogen klassiker bliver det dog aldrig.