No Sign of Life - Embrace Your Demons

Embrace Your Demons

Genrer:Melodisk Death Metal, Death metal

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Embrace Your Demons er det nyeste udspil fra finske No Sign of Life, og deres andet album. Der står fantastisk Melodic Death på menuen, men stærkt influeret af Groove metal. Titelnummeret "Embrace Your Demons" er et akustisk nummer, og jeg føler det er et lidt underligt valg til titelnummer, når resten af pladen er noget tungere. Desuden er Antti Ströms vokal ikke så stærk i det mere stille leje. Især ikke med så stærkt et budskab som at leve med sine indre dæmoner i stedet for at kæmpe imod. Alle numrene på albummet handler om de indre dæmoner, men pladen er ikke et konceptalbum som sådan. Der er ikke nogle sammenhængende historie mellem numrene. Pladen er proppet med tunge riff og fyldige grooves, der giver hele albummet en nervepirrende energi og styrke til at få de dystre budskaber ud. No Sign of Life har fundet balancen mellem de store melodier og den enorme vrede de vil ud med. Og udviklingen siden det forrige album Chaotic Type of Normality, har været stor. Albummet er ikke så mørkt og tungt som deres forrige, og det er meget mindre kaotisk. Åbningsnummeret "Ghost" har en fantastisk energi og et simpelt velfungerende riff, der ikke prøver for meget. Vokalen veklser mellem en skæv to-stemmig ren stemme og growl der giver det et lettere skizofrent billede. I omkvædet er vokalen dubbet der giver det en større klang uden, at den bliver for stor. Omkvædet er simpelt og fungerer rigtig godt. Modspillet til det simple ligger i de hurtige trommer og guitarer. "Enemies of Choice" er pladens første single, som er meget riff-orienteret og meget groovy, og det er riffene der bærer nummeret igennem. Der er også små effektmæssige overraskelser, som hvisken og flere stemmer på vokalen. Et godt valg som single. Embrace Your Demons er et fantastisk album, der leverer alle numrene til perfektion. Eminent og gennemarbejdet for alle der elsker Melodic Death og Groove Metal. Der er sket en udvikling i bandet i den rigtige retning. Det eneste der trækker en smule ned er Antti Ströms vokal, der ikke helt kan trække de rene, lidt mere stille stykker, men er rigtig lækker og fungerer utrolig godt resten af vejen. Tracklist: 1. Ghost 2. Walls Melt Down 3. Nothing to Say 4. Enemies of Choice 5. Behind the Scenes 6. Sympathetic 7. Embrace Your Demons 8. Meaning of Life 9. The Wounds of Nature 10. Light at the End of the Tunnel