Morphium - The Fall

The Fall

Genrer:Gotisk metal, Death metal

Når helvede bryder løs

Det spanske band Morphium har sine rødder i gotisk metal, dødsmetal og metalcore. På dette nye album The Fall bygges musikken op gennem en kombination af skift mellem growl og ren vokal og ved gentagne ændringer i hårdhed fra det tunge og brutale til det bløde og elegante. Ved hjælp af det forsøger de at skabe et lydbillede af melankoli og aggressivitet.

Det er umuligt for fans, der har fulgt bandet siden deres spæde start, ikke at blive overrasket over albummet The Fall. På albummet møder vi konstant vekslende sekvenser, der kombinerer elementer fra flere musikgenrer. Dette giver en følelse af konstant overraskelse, når man først åbner æsken af muligheder, som albummet umiddelbart byder på. Spørgsmålet er bare: ” Er bandet med sit nye album i stand til at kombinere disse genrer og udnytte gentagne temposkift, så det skaber en helhed og en god oplevelse for lytteren?”

Når man hører albummets første nummer, ”Dance of Flies”, skabes der øjeblikkeligt association til Lindemanns vokal fra Rammstein. Dette suppleres af lidt rolig tråd i baggrunden, før helvede bryder løs. Nummeret skydes så i gang med et ordentligt brøl og guitarriffs i en ultratung Meshuggah-stil. Med denne introduktion vækkes der en sult af nysgerrighed i mig, og jeg tænker: ”Wow, hvor bliver det bare fedt at skulle lytte dette album igennem”.

Musikken, lyrikken og det internationale islæt

Jeg skruer op for lyden og spidser ørerne, så jeg kan fornemme ånden af lyrikken i deres sange. Sangen ”Something Dead Inside” vil med sin lyrik i omkvædet skabe stemningen af sørgmodighed:

I have something running through my veins,
Something that is burning me,
Death of that feeling inside of me,
That doesn’t let me look inside,
inside of me”

Det er kendetegnende for deres lyrik gennem tiden, at den bærer præg af melankoli, vrede, forlist kærlighed og andre lignende temaer, der typisk er nærliggende for den gotiske genre. De skildrer i lyrikken ”Something Dead Inside” en fortælling om sorg og personlig tragedie. Lyrikken antyder dog på hele albummet gennem manglen på synonymer og metaforer, at de har vanskeligt ved sproget. Skiftet fra spansk til engelsk, som fandt sted fra deres forrige album ”The Blackout”, skyldes formodentlig et ønske om at blive mere internationalt anerkendt. For at sammenligne, er det oplagt at inddrage de gotiske konger Moonspell fra nabolandet Portugal. Forsangeren Fernando præsterer at lave tilsvarende sproglige fejl på deres tidlige albums, men vi er tilbøjelige til her at tilgive, da manden har charme, og lyrikken stadig er dyb og kompleks. Der er dog slet ikke muligt at finde tilsvarende dybe nuancer i Morphiums lyrik. Og som jeg bevæger mig ud på min vandretur gennem denne plade, finder jeg desværre ud af, at det tilsvarende gør sig gældende i måden, hvorpå bandet har konstrueret alle sine sange.

Faldet

Med skuffelse erkender jeg, på trods af at bandet har fuldstændigt styr på deres instrumenter og er i stand til at fange og indramme vigtig essens fra både industrial, gotisk metal, dødsmetal og metalcore, at de falder fra lige før mållinjen. De formår ikke at udnytte det fulde potentiale i de konstante overraskelser af skift imellem de forskellige genrer. Musikken virker ensartet, en snert intetsigende og trættende. Når man har hørt hele albummet til vejs ende, efterlades man med en følelse af, at størstedelen af numrene er skabt ud fra en skabelon. Netop noget, som de bare repeterer mekanisk og hæmningsløst igen og igen. Det får det til at virke idéforladt, og det ansporer til gisninger om hvorvidt bandet er blevet coachet af deres label til at lave noget, der er mere fængende for masserne. Det er en skam, at bandet har udviklet sig i den retning, for deres tidligere musik har langt mere sjæl og passion, end dette album nogensinde får. Alt i alt består bandet af nogle talentfulde musikere, men man gives et indtryk af, at de netop på dette album har mistet deres fokus.

1. Dance Of Flies
  2. The Truth
  3. Parasite