St. Anger

Genrer:Heavy Metal, Thrash metal
Spilletid:75:04

Officiel vurdering: 4/10

Brugervurdering: 5/10 baseret på 8 stemmer.

Et af årets mest ventede plader, fra et af genrens førende navne.

De første ting jeg læste om pladen fik mig til at forvente en del, bl.a. at bandet igen ville gå i en hårdere retning og der var endda tale om riffs der mindede om sagelige "...And Justice" tider. Men desværre er resultatet blevet helt anderledes, bevares, det her er da hårdere end ting fra de hadede "Load" og "Reload" plader. Der er ingen søde ballader eller klamme Country numre, istedet lyder det for mig som om bandet har lyttet lidt for meget til Korn og System Of A Down. Det er der generelt intet galt i, men Metallica formår desværre ikke at drage disse nye elementer ind i deres lys.

Hoveddelen af sangene kører sig selv ihjel inden de kommer i gang, dette skyldes at sangene er alt for lange og besidder ikke nær den dynamik bandet er kendt for. Nogle af sangene har dog en del gode elementer, som f.eks. de to første sange "Frantic" og titelnummeret, men desværre lykkes det ikke at holde den interesse kørende sangene ud.

Men den allerstørste skuffelse der træder ind er pladens produktion; magen til mudder og smadder skal man lede længe efter. Lilletrommen må nok være det ækleste jeg nogensinde har lagt øre til. Guitarerne er, når det går hurtigt for sig, fuldstændig begravet under de mudrede trommer. Desuden lyder James Hetfield's vokaler frygteligt tynde og skæve til tider, hvilket er en skam for en sanger af hans kaliber. Manglen på guitar soloer er måske en ret relativ sag, men det ville nu have pyntet en del på sangene. Pladens største plus er den vedlagte DVD, hvor man ser bandet spille samtlige numre fra pladen i studiet. Et fedt træk fra bandet, som man blot kan håbe at flere bands vil tage til sig.

1. Frantic (5:50)
  2. St. Anger (7:21)
  3. Some Kind of Monster (8:25)