Painkiller

Klassiker

Genre:Heavy Metal
Spilletid:46.10

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 9,8/10 baseret på 8 stemmer.

Klassiker Nr. 3: Det er de færreste bands, som formår at forny sig selv så meget, som det lykkedes for de britiske heavymetal legender fra Judas Priest, da de i 1990 udgav deres unikke Painkiller album. Albummet var et statement om, at Judas Priest langt fra var færdige, selvom de på dette tidspunkt allerede havde eksisteret i mere end tyve år og allerede havde haft enorm kommerciel succes med British Steel fra 1980. Painkiller, som blev indspillet på et gammelt fransk vinslot, er et konceptalbum, der fortæller historien om det messiasagtige metalvæsen The Painkiller, som tager tilbage Jorden for at redde menneskeheden fra onde kræfter og truslen om undergang. Forsanger Rob Halfords vokalpræstation er fuldstændig eminent på denne plade og bandets guitaristduo Glenn Tipton og K.K. Downing leverer nogle af de mest inspirerede heavymetal riffs og harmonier nogensinde. Tilsammen udgør dette et af de bedste speedmetalalbums, der nogensinde er produceret. Med numre som All Guns Blazing, Metal Meltdown, Night Crawler, One Shot At Glory og Between The Hammer And The Anvil, er der ikke så meget som et eneste dårligt nummer på Painkiller, og det er absolut et album, som alle heavymetal fans med respekt for sig selv bør kende. At Painkiller har haft stor betydning for andre bands, ses også af de mange coverversioner som er indspillet af pladens numre. Blandt andet har floridianske Death med frontmand Chuck Schuldiner indspillet titelnummeret Painkiller, som et ekstranummer på deres glimrende "Sound of Perseverance" album fra 1998. Painkiller er indbegrebet af ægte Metal, tjek det ud, nu!