Ivory Gates - The Devil's Dance

The Devil's Dance

Genrer:Prog metal, Melodisk Metal
Antal numre:7

Officiel vurdering: 10/10

Med tydelig inspiration fra giganter som Fates Warning og Queensrÿche, byder det brasilianske band Ivory Gates på progressiv metal med alle de genkendelige elementer. Ikke desto mindre viser de på deres 3. album The Devil's Dance, at deres musik er original og bestemt kan stå på egne ben. Og jeg vil så så langt som at sige, at de har skabt noget nær et mesterværk.

Ivory Gates er et af de bands, hvis stil er fuldt ud progressiv - de gør brug af komplekse sangstrukturer, lange sange, skæve taktarter og andre elementer, der er teknisk avancerede at spille. Til trods for alle disse progressive herligheder, er Ivory Gates' musik rent faktisk ganske tilgængelig og endda med mulighed for at appellere til andre end kun fans af progressiv metal.

The Devil 's Dance er der som sagt således alle den progressive metals dyder, men numrene er samtidigt enormt melodiske og generelt meget behagelige at lytte til. De fleste af sangene på albummet - lige fra det 5 minutter lange groovy og klassisk metal-orienterede titelnummer til det episke nummer "Suite Memory" (med en spillelængde på over 21 minutter) - har lige så hjerte og følelse i sig som teknikalitet og kompleksitet. Skiven rocker stenhårdt flere steder, men samtidig forstår Ivory Gates sig også på guitarharmoniernes magt, som de anvender i meget effektivt flere steder (tjek bare den første passage i "Endless Nightmare" eller hovedtemaet i "Serpent's Kiss").

Vi har med meget overbevisende progressiv metal at gøre, som er skrevet og bliver spillet af knald dygtige musikere. Ivory Gates trækker en del på traditionel heavy metal og en smule på power metal, hvilket resulterer i, at deres musik altid er solid og fængende, lige meget hvor tekniske og finurlige de bliver.

Ivory Gates' The Devil's Dance anbefales til fans af melodisk progressiv metal, og specielt fans af Fates Warning, tror jeg, ville kunne få en masse ud af denne perle, som er både sofistikeret og hårdrockende og til alle tider både progressiv og tilgængelig.

Tracklist: 1. Beyond the Black 2. Devil's Dance 3. Endless Nightmare 4. Serpent's Kiss 5. Under the Sky of Illusions 6. Imaginary World 7. Suite Memory