Huldre - Tusmørke

Tusmørke

Genre:Folk metal

Metal-viser i verdensklasse

Huldre til buldre

Huldre kan skabe en stemning på mindre end fem sekunder. En stemning af bål, en stemning af middelalder og en stemning af gru. Huldre er heller ikke et ubeskrevet band: De vandt Wacken Open Air Battle-finalen i 2014 og kom på en tredjeplads på selve Wacken. Siden har de cementeret sig som et folkemetal-band i verdensklasse, og deres nyeste udspil, Tusmørke, er også deroppe.

Hyggeligt gensyn

Numrene ”Fæstemand” og ”Varulv” har været på live-setlisten i et stykke tid, og det var et rart genhør. Især ”Fæstemand” med fortællingen om den ulykkelige jomfru, hvis udøde trolovede ridder vender tilbage. Den taktfaste gentagelse af frasen ”For hun er trolovet den ridder” kombineret med sanger Nanna Barslevs smukke og kraftige vokal gør det stort set umuligt ikke at gå at småsynge med.

Huldre gør heftig brug af deres inspiration fra folkemusikken, og i modsætning til mange andre folk metal-bands, som kun bruger det som et let krydderi i deres musik, så er Huldre ikke bange for at lade det være et længerevarende, bærende element. De spiller varierende, med både hurtige og afdæmpede passager. Introen i nummeret ”Mørke” minder for eksempel om noget, Hammerfall kunne have skrevet, men beholder dog det Huldre’ske touch, så man ikke er i tvivl om, hvem der står bag. ”Mørke” er desuden et skoleeksempel på, hvad folkemetal bør være, så hvis du, kære læser, en dag bliver spurgt ”Hvad er folkemetal?”, så kan du med ro i sindet sætte nummeret ”Mørke” på og vide, at alt er blevet forklaret.

”Underjordisk” er endnu et nummer, som jeg vil fremhæve, da dets fart og stemning er meget unik. Nannas vokal er på lige fod med Tarja Turunens, og det skaber et lydbillede, som det helt tidlige Nightwish gjorde første gang, man hørte det. Tak for at bringe mig tilbage til den tid.

Thi ingen er uden fejl
Tusmørke er fyldt med fængende melodier, catchy omkvæd og interessante tekster, både de omskrevne traditionelle og de nyskrevne. Man får leveret et spændende lydbillede med god variation af klassiske instrumenter, både folkelige og metalliske. Min eneste hurdle med albummet er, at nogle passager i enkelte numre simpelthen føles lidt for lange, og man mister lidt pusten.

Men det er også det eneste, som afholder Tusmørke fra den absolutte topkarakter.

1. Jagt
  2. Hindeham